Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/31576
ORCID: | http://orcid.org/0000-0001-7397-0110 |
Document type: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Access type: | Acesso Aberto |
Title: | Videogameterapia como tratamento fisioterapêutico para melhora da função motora e propriocepção em pacientes com paralisia cerebral ou acidente vascular encefálico – revisão bibliográfica |
Alternate title (s): | Video therapy as a physiotherapeutic treatment to improve motor function and proprioception in patients with cerebral palsy or stroke - bibliographic review |
Author: | Molinar, Pedro Paulo de Oliveira |
First Advisor: | Dionisio, Jadiane |
First member of the Committee: | Kishi, Marcos |
Second member of the Committee: | Dornelas, Lilian |
Summary: | Objetivo: Este estudo tem como proposta realizar uma revisão bibliográfica, para identificar os ganhos funcionais de controle motor e equilíbrio em pacientes com paralisia cerebral e acidente vascular encefálico com o uso de dispositivos da robótica e da vídeogameterapia. Metodologia: Para a efetuação deste trabalho, foi realizada uma busca de materiais disponíveis nas bases de dados eletrônicos SCIELO, PEDRO, LILACS, MEDLINE e PUBMED, no período de 29 de janeiro de 2020 até 20 de abril de 2020, a pesquisa também seguiu os critérios de inclusão e exclusão. O levantamento bibliográfico foi realizado por apenas um pesquisador. Resultados: No total foram encontrados 14 artigos, sendo 3 nacionais(brasileiros) e 11 internacionais, representando 21% e 79%, respectivamente. Conclusão: A videogameterapia pode ser utilizada como terapia adjuvante para melhorar a função motora e equilíbrio dos membros inferiores de pessoas com lesão central não progressiva. |
Abstract: | Objective: This study proposes to perform a bibliographic review, to identify the functional gains of motor control and balance in patients with cerebral palsy and stroke with the use of robotics and video therapy devices. Methodology: In order to carry out this work, a search was made for materials available in the electronic databases SCIELO, PEDRO, LILACS, MEDLINE and PUBMED, from January 29, 2020 to April 20, 2020, the research also followed the inclusion and exclusion criteria. The bibliographic survey was carried out by only one researcher. Results: In total, 14 articles were found, 3 national (Brazilian) and 11 international, representing 21% and 79%, respectively. Conclusion: Video therapy can be used as an adjuvant therapy to improve the motor function and balance of the lower limbs of people with non-progressive central injury. |
Keywords: | Realidade virtual acidente vascular encefálico paralisia cerebral fisioterapia virtual reality stroke cerebral palsy Physical therapy |
Area (s) of CNPq: | CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
Quote: | MOLINAR, Pedro Paulo de Oliveira. Videogameterapia como tratamento fisioterapêutico da função motora e propriocepção em pacientes com paralisia cerebral ou acidente vascular encefálico - revisão bibliográfica. 2020. 28 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Fisioterapia) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020. |
URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/31576 |
Date of defense: | 2-Oct-2020 |
Appears in Collections: | TCC - Fisioterapia |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Videogameterapiatratamentofisioterapeutico.pdf | TCC | 661.21 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.