Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/28997
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorBarbosa, Luiz Augusto (Luiz de Abreu)-
dc.date.accessioned2020-03-16T14:21:55Z-
dc.date.available2020-03-16T14:21:55Z-
dc.date.issued2016-11-22-
dc.identifier.citationABREU, Luiz de (Luiz Augusto Barbosa). A iminência do samba: análise do processo de criação da coreografia O Samba do Criolo Doido. 2016. 136 f. Dissertação (Mestrado em Artes) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2016. DOI http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2019.3pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufu.br/handle/123456789/28997-
dc.description.abstractThis research offers a presentation and analysis of Luiz de Abreu‟s dance performance O Samba do Criolo Doido (“The Samba of the Crazy Nigger”), examining the choreographer‟s creative process as well as the creative contexts and the work‟s evolutions and offshoots. The writing process is based upon the method of “bricolage,” using as a point of departure cartographic and autoethnographic procedures in which the artist‟s body is viewed as a field, in relation to other fields, i.e. the observer who observes himself in a transversal sense in which there is no separation between subject and object, practice and theory, knowledge and politics. Further procedures adopted involve the disassembly and rewriting of the “text” with the aim of sharing an active reflection on the creative process in terms of ethics and aesthetics. In addition to the scenic elements, the black body is analyzed as a field of study, as well as a device of profanation, a political territory, and a body in transformation. Impregnated with historical and cultural importance and symbolism, such elements contribute to the construction of the image of black men and women in Brazil.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Uberlândiapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectDançapt_BR
dc.subjectCoreografiapt_BR
dc.subjectSambapt_BR
dc.subjectDesmontagempt_BR
dc.subjectBrasilpt_BR
dc.subjectO Samba do Criolo do Doidopt_BR
dc.subjectDança Contemporâneapt_BR
dc.subjectCorpo Negropt_BR
dc.subjectDesmontagem Cênicapt_BR
dc.subjectBrazilpt_BR
dc.subjectBlack Bodypt_BR
dc.subjectThe Samba of the Crazy Niggerpt_BR
dc.subjectContemporary Dancept_BR
dc.subjectScenic Disassemblypt_BR
dc.titleA Iminência do Samba: análise do processo de criação da coreografia O Samba do Criolo Doidopt_BR
dc.title.alternativeThe Imminence of Samba: Analysis of the Choreography Creation Process The Samba of the Crazy Niggerpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.contributor.advisor1Leal, Mara Lúcia-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9710632359254853pt_BR
dc.contributor.referee1Katz, Helena Tania-
dc.contributor.referee2Silva, Narciso Larangeira Telles da-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/7494932380575394pt_BR
dc.description.degreenameDissertação (Mestrado)pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa apresenta e analisa o processo de criação da coreografia O Samba do Criolo Doido, de Luiz de Abreu, seu contexto e desdobramentos. O processo da escrita utilizou o método da bricolagem, a partir de procedimentos cartográficos e autoetnográficos, já que o corpo do artista é o campo em relação a outros campos, ou seja, o observador que se observa num sentido transversal onde não há separação de sujeito e objeto, prática e teoria, conhecimento e política. Outro procedimento utilizado foi a desmontagem e sua reescrita, para compartilhar uma reflexão ativa sobre o processo de criação em seu caráter ético e estético. Além dos elementos que compõem a cena, segue uma análise do corpo negro, como campo de pesquisa, como dispositivo de profanação, um corpo político, um corpo em transformação. Tais elementos são impregnados de importância e simbologia histórica e cultural na construção da imagem do negro no Brasil.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Artespt_BR
dc.sizeorduration136pt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTESpt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2019.3pt_BR
dc.crossref.doibatchiddae0a80d-ed08-43ea-be02-620e5b756a41-
Appears in Collections:DISSERTAÇÃO - Artes

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
IminenciaSambaAnalise.pdfDISSERTAÇÃO5.38 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons