Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/28271
Document type: Dissertação
Access type: Acesso Aberto
Title: HQs digital e iniciação em geometria nos anos iniciais do ensino fundamental: uma proposta didática
Alternate title (s): HQs digital and initiation in geometry in the early years of elementary school: a didactic proposal
Author: Martins, Rose Mary Kern
First Advisor: Silva, Diva Souza
First member of the Committee: Franco, Aléxia Pádua
Second member of the Committee: Campos, Sandra Gonçalves Villas Bôas
Summary: O presente relatório é o resultado de uma pesquisa de Mestrado no Programa de Pós-Graduação em Tecnologias, Comunicação e Educação na linha Mídias na Educação e Comunicação da Universidade Federal de Uberlândia - UFU, Uberlândia, MG, que aborda a iniciação em Geometria nos anos iniciais do Ensino Fundamental, utilizando as Histórias em Quadrinhos em formato digital e tendo por suporte o software HagáQuê. A fundamentação teórica está amparada em autores como Nacarato; Passos (2003), Rama; Vergueiro (2009), Kenski (2012), Pischetola (2016) e outros que dialogam com a pesquisa. A abordagem metodológica é de base qualitativa, a partir da Pesquisa Bibliográfica e Análise de Similares. A pesquisa tem como público-alvo professores dos anos iniciais do Ensino Fundamental, mais especificamente do primeiro ao terceiro ano, uma vez que se percebeu a importância de buscar outras maneiras de ensino e aprendizagem em iniciação às figuras geométricas, usando as Tecnologias Digitais. Para tanto, elaborou-se um produto, que é uma Proposta Didática que aborda a iniciação em Geometria por meio do gênero textual História em Quadrinhos em formato digital, tendo por suporte o software HagáQuê e o computador na sala de informática.
Abstract: This report is the result of a Master's research in the Postgraduate Program in Technologies, Communication and Education in the line Media in Education in the Media and Education and Communication line of the Federal University of Uberlândia -UFU-, Uberlândia, MG, which addresses the initiation in Geometry in the Years Initials of Elementary School, using the Comics in digital format and having the software HagáQuê. The theoretical foundation is supported by authors such as Nacarato; Passos (2003), Rama; Vergueiro (2009), Kenski (2012), Pischetola (2016) and others that dialogue with the research. The methodological approach is based on Qualitative, from the Bibliographic Research and Analysis of Similares. The research has as target audience teachers of the Initial Years of Elementary School, more specifically from the 1st to the 3rd year, since it was realized the importance of seeking other teaching and learning ways in initiating the geometric figures using Digital Technologies. For that, a product was elaborated, which is a Didactic Proposal approaching the Initiation in Geometry through the textual genre History in Comics in digital format, having as support the HagáQuê software and the computer in the computer room.
Keywords: Ensino Fundamental
Geometria
HQs
Tecnologia Digital e HagáQuê
Comunicação e Educação
Elementary Education
Geometry
Digital Technology and HagáQuê
Communication and Education
Area (s) of CNPq: CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Uberlândia
Program: Programa de Pós-graduação em Tecnologias, Comunicação e Educação (Mestrado Profissional)
Quote: MARTINS, Rose Mary Kern. HQs digital e iniciação em geometria nos anos iniciais do ensino fundamental: uma proposta didática. 2019.131 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Tecnologias, Comunicação e Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019. DOI https://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2019.1013.
Document identifier: https://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2019.1013
URI: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/28271
Date of defense: 19-Feb-2019
Appears in Collections:DISSERTAÇÃO - Tecnologias, Comunicação e Educação (Mestrado Profissional)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
HQsDigitalIniciação.pdf2.43 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons