Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/28148
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorJacinto, Debora Ferreira-
dc.date.accessioned2020-01-06T16:38:24Z-
dc.date.available2020-01-06T16:38:24Z-
dc.date.issued2019-12-17-
dc.identifier.citationJACINTO, Debora Ferreira. A educação no contexto do sistema capitalista: influências na prática docente em Educação Física. 2019. 30 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Educação Física) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020.pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufu.br/handle/123456789/28148-
dc.description.abstractThe objective of this study is to identify and analyse the influence of the capitalist ideology present in the performance of the Physical Education teacher. To achieve this, we use as a theoretical reference, the proposal made by Huberman (1995) in relation to the teaching professional career, which for this author, is divided into phases that vary from the beginning of the profession until the end of the career. We analyse studies on the professionalization of teachers. Based on the theoretical references, we affirm that this constitutes a process of construction/consolidation of the teaching identities. The methodological procedures used are: questionnaire application and interview with Physical Educational teachers from the public schools of Uberlândia. The results bring as assumption the capitalist influence about the development and consequently, brings about the teaching career as well. We concluded that capitalist ideology it’s regarding of the assumptions which guide whole structure of the educational system, therefore, this influences the mode about teaching-learning.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Uberlândiapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCarreira docentept_BR
dc.subjectFormaçãopt_BR
dc.subjectCapitalismopt_BR
dc.subjectEducação físicapt_BR
dc.titleA educação no contexto do sistema capitalista: influências na prática docente em Educação Físicapt_BR
dc.title.alternativeEducation in the context of the capitalist system: influences in the teaching practice of physical educationpt_BR
dc.typeTrabalho de Conclusão de Cursopt_BR
dc.contributor.advisor1Antunes, Marina Ferreira de Souza-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4450708231672629pt_BR
dc.contributor.referee1Ribeiro, Gabriela Machado-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/1122795180034348pt_BR
dc.contributor.referee2Marra, Sumaia Barbosa Franco-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/6176876915555379pt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/2173813449777292pt_BR
dc.description.degreenameTrabalho de Conclusão de Curso (Graduação)pt_BR
dc.description.resumoObjetivamos com esse estudo identificar e analisar a influência da ideologia capitalista presente na atuação do/da professor/a de Educação Física. Para consecução desta utilizamos como referencial teórico a proposta feita por Huberman em relação à carreira profissional docente, que para esse autor, está dividida em fases que variam desde a entrada na profissão até o final da carreira. Analisamos estudos sobre a profissionalização docente e embasadas nos referenciais teóricos, afirmamos que esta constitui um processo de construção/consolidação das identidades docentes. Os procedimentos metodológicos utilizados são: aplicação de questionário e entrevista aos/às professores/as de Educação Física das escolas municipais de Uberlândia. Os resultados trazem como pressuposto a influência capitalista sobre a formação e, por conseguinte, também sobre a carreira docente. Conclui-se que a ideologia capitalista permeia os pressupostos que norteiam o sistema educacional e toda a estrutura.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.courseEducação Físicapt_BR
dc.sizeorduration30pt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICApt_BR
dc.orcid.putcode66877008-
Appears in Collections:TCC - Educação Física

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
EducaçãoContextoSistema.pdfTCC899.66 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.