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https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/27646
Document type: | Dissertação |
Access type: | Acesso Aberto Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States |
Title: | Desenvolvimento em municípios rurais: o caso da margem da estrada de ferro em Goiás |
Alternate title (s): | Development in rural municipalities: the case of the railroad margin in Goiás |
Author: | Só, Leider Lincoln da Silva |
First Advisor: | Ortega, Antonio César |
First member of the Committee: | Brandão, Carlos Antônio |
Second member of the Committee: | Fernandes, José Flores |
Summary: | A Margem da Estrada de Ferro, composta por dezenove municípios e situada a sudeste do Estado de Goiás, é do ponto de vista demográfico uma região rural, pois a maioria de sua população vive no campo ou em pequenas cidades e vilas. Entretanto, a maior parte de seu produto econômico é gerado pela atividade industrial, fato que não é comum em Goiás, onde as atividades primárias predominam sobre as demais. Somado a isso, os índices educacionais dessa região são, desde há muito, sensivelmente mais elevados que os do restante do Estado e do Brasil. Além disso, tanto a renda, quanto a propriedade fundiária são mais bem distribuídas na Margem da Estrada de Ferro do que em outras regiões goianas, da mesma forma que nela os estabelecimento rurais familiares são proporcionalmente mais importantes do que nestas últimas. O resultado dessa soma de tais características é que se gerou na região uma série de indicadores sociais e de qualidade de vida que são significativamente melhores do que a média de regiões cujo produto econômico per capita ou os indicadores educacionais são semelhantes ou até mesmo maiores, mas a renda e a propriedade não são tão bem distribuídas. |
Abstract: | From a demographical view, the nineteen municipalities of “Region of the Railroad” {Margem da Estrada de Ferro) in the Southeast of Goiás State are rural. This claim is because most of its population lives in the countryside or small cities and villages. But most of its economical product comes from industrial activities; it is not an ordinary fact in Goiás where the raw material extraction prevails over the others. Together with this, the educational indicators of this region are, from long ago, better than those of the rest of the State and also from Brazil. Besides, the profit as well as the rural land ownership is better distributed in Region of the Railroad than other regions in Goiás. In the same way the familiar rural properties are in proportion more important when compared with land ownership from other regions. The result of this sum of features is that social indicators in this region are far better than the average from the others regions of this State. Their Gross Domestic Product and educational indicators are alike or even more significant, but the profit and the property are not socially distributed as well as in the Region of the Railroad. |
Keywords: | Municípios Sudeste do Estado de Goiás Ponto de vista demográfico |
Area (s) of CNPq: | CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ECONOMIA |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
Program: | Programa de Pós-graduação em Economia |
Quote: | SÓ, Leider Lincoln da Silva. Desenvolvimento em municípios rurais: o caso da margem da estrada de ferro em Goiás. 2004. 213 f. Dissertação (Mestrado em Economia) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2004.38 |
Document identifier: | http://doi.org/10.14393/ufu.di.2004.38 |
URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/27646 |
Date of defense: | 2004 |
Appears in Collections: | DISSERTAÇÃO - Economia |
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