Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/24427
Document type: Tese
Access type: Acesso Aberto
Title: Coreografias didáticas e transmidiáticas em feiras escolares inovadoras
Alternate title (s): Didactic and transmigratory choreographies in innovative school fairs
Author: Carvalho, Alex Medeiros de
First Advisor: Souza Junior, Arlindo José de
First member of the Committee: Padilha, Maria Auxiliadora Soares
Second member of the Committee: Novais, Gercina Santana
Third member of the Committee: Takahashi, Eduardo Kojy
Fourth member of the Committee: Tonus, Mirna
Summary: Nesta Pesquisa Qualitativa do tipo Participante, desenvolvida no contexto da linha de pesquisa “Educação em Ciências e Matemática”, do Programa de Pós-Graduação em Educação Brasileira, da Universidade Federal de Uberlândia - UFU, analisamos a trajetória de um coletivo estudantil em suas vivências com a Internet das Coisas (IoT). Para esse coletivo, a IoT foi paradigma na construção de aplicativos (Apps) para o controle de forma remota, utilizando algum dispositivo móvel (tablet) com Sistema Operacional (S.O.) Android, de quatro experimentos, já existentes – Apps esses apresentados na Feira Escolar da escola em que estudavam. A questão relativa a esta pesquisa foi: Como fazer das Feiras Escolares uma coreografia didática de Inovação Tecnológica e Convergência das Mídias na Educação Básica? Escolhemos para o cenário o Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Triângulo Mineiro (IFTM). Na determinação dos sujeitos da pesquisa, ficou estabelecido o meu papel de Investigador Profissional, tendo no papel de População Interessada, considerada “pesquisadora”, o coletivo estudantil e o Professor Orientador, todos da escola escolhida como cenário. Utilizamos a observação participante e as construções dos relatos registrados em vídeo, das entrevistas semiestruturadas e dos blogs e fóruns de discussões estabelecidos em grupos nas redes sociais. Lançamos mão da triangulação e da interpretação de sentidos, na tentativa de descrever, analisar e interpretar a trajetória coletiva de construção de saberes em Ciências e Matemática dessa equipe da pesquisa. Por fim, apresentamos a tese de que a Cultura da Convergência pode fazer das Feiras Escolares uma coreografia didática de inovação tecnológica e convergência das mídias na Educação Básica, desde que estabelecidas as condições necessárias para essa coreografia e que seja organizado o cenário de forma a efetivar a aprendizagem.
Abstract: In this qualitative research of participant type, developed in the research line "Education in Sciences and Mathematics" of the Graduate Program in Brazilian Education from the Federal University of Uberlândia (UFU), we analyzed the trajectory of a student group on their experiences with the Internet of Things (IoT). For this group, IoT was the paradigm in building applications (apps) to control remotely, using some mobile device (tablet) with Android Operating System (OS), of four existing experiments - apps presented at the school fair in which they were studying. The research question was: how to make school fair a didactic choreography of technological innovation and convergence of media in basic education? The research took place at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Triângulo Mineiro (IFTM). When determining the subjects of the research, my role as a professional investigator was established, having the role of the interested audience, considered "researcher", the student collective and the professor advisor, all of the school chosen as the scenario. We used participant observation and the constructions of recorded video reports, semi-structured interviews and blogs and discussion forums established in groups on social networks. We gave up on triangulation and interpretation of meanings, aiming to describe, analyze and interpret the collective trajectory of knowledge building in Science and Mathematics of this research team. Finally, we present the thesis that the Convergence Culture can make school fairs a didactic choreography of technological innovation and media convergence in basic education since the necessary conditions for this choreography are established and that the scenario is organized in order to enable learning.
Keywords: Educação
Educação básica inovações tecnológicas
Brincadeiras aspectos educacionais
Internet das coisas
Coreografias didáticas
Feiras escolares
Educação transmídia
Educação matemática participativa
Internet of things
Didactic choreographies
School fairs
Transmedia education
Participative mathematics education
Area (s) of CNPq: CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONAL
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Uberlândia
Program: Programa de Pós-graduação em Educação
Quote: CARVALHO, Alex Medeiros de. Coreografias didáticas e transmidiáticas em feiras escolares inovadoras. 2018. 155 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2018. DOI http://dx.doi.org/10.14393/ufu.te.2019.909.
Document identifier: http://dx.doi.org/10.14393/ufu.te.2019.909
URI: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/24427
Date of defense: 20-Aug-2018
Appears in Collections:TESE - Educação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CoreografiasDidaticasTransmidiaticasNova.pdfTese12.52 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.