Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/23712
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Aires, Lara Oliveira Buenos | - |
dc.date.accessioned | 2019-01-04T12:02:54Z | - |
dc.date.available | 2019-01-04T12:02:54Z | - |
dc.date.issued | 2018-12-14 | - |
dc.identifier.citation | AIRES, Lara Oliveira Buenos. A robótica como recurso motivador para o ensino de matemática para jovens e adultos. 2018. 60 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Matemática) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2018. | pt_BR |
dc.identifier.uri | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/23712 | - |
dc.description.abstract | In this research, we investigate relationships between educational robotics as a facilitator of mathematical content learning in youth and adult classes, classes of the seventh and eighth grade of the college of application of a federal public education institution in the interior of Minas Gerais . The objective was to analyze how the students would receive this proposal and what would be the contributions for each student. The main content initially planned to be approached would be angles, but in the course of the classes were addressed such as basic operations, direction, direction, units of measure, rule of three simple, decimal numbers, among others. This study is presented as a qualitative research study, in which the instruments of data production that were analyzed consisted of interviews, audios, videos, photos, questionnaires, oral and written production. The theorists on which we are based were Campos (2005), Saviani (1991), Godoy (1995), Gomes and Nacarato (2006), Kooro and Lopes (2007), Lopes (2005), Sousa (2005), among others. The results indicated the pertinence of the resource, evidencing the participation and involvement of students who stood out as knowledge builders, active and participative students open to experiencing and accepting new experiences and challenges. And, it was still possible to perceive evidence of the contribution of this experience to the training process of the licensee / researcher in formation | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Uberlândia | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Matemática | pt_BR |
dc.subject | Mathematics | pt_BR |
dc.subject | Ensino De Jovens E Adultos | pt_BR |
dc.subject | Youth And Adult Education | pt_BR |
dc.subject | Robótica Educacional | pt_BR |
dc.subject | Educational Robotics | pt_BR |
dc.title | A robótica como recurso motivador para o ensino de matemática para jovens e adultos. | pt_BR |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso | pt_BR |
dc.contributor.advisor1 | Freitas, Maria Teresa Menezes | - |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/8894421674850543 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Souza Junior, Arlindo José de | - |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/9047733954063404 | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Rodrigues, Laís Bássame | - |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/1485497136113508 | pt_BR |
dc.description.degreename | Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) | pt_BR |
dc.description.resumo | Nesse ensaio de pesquisa, investigou-se relações entre a robótica educacional enquanto facilitadora do aprendizado de conteúdo matemático em turmas de jovens e adultos, classes essas do sétimo e oitavo ano do ensino fundamental do colégio de aplicação de uma instituição de ensino público federal, no interior de Minas Gerais. Objetivou-se analisar como os alunos receberiam essa proposta e quais seriam as contribuições para cada aluno. O conteúdo principal planejado inicialmente para ser abordado seria ângulo, mas no decorrer das aulas foram abordados temas como operações básicas, direção, sentido, unidades de medida, regra de três simples, números decimais, entre outros. Este estudo se apresenta como um ensaio de pesquisa de abordagem qualitativa, na qual os instrumentos de produção de dados que foram analisados consistiram em entrevista, áudios, vídeos, fotos, questionários, produção oral e escrita. Os teóricos que contribuíram com o estudo foram Campos (2005), Saviani (1991), Godoy (1995), Gomes e Nacarato (2006), Kooro e Lopes (2007), Lopes (2005), Sousa (2005), entre outros. Os resultados indicaram a pertinência do recurso, evidenciando participação e envolvimento dos alunos que se destacaram como construtores do saber, alunos ativos e participativos, abertos a vivenciarem e aceitarem novas experiências e desafios. E, ainda foi possível perceber evidências da contribuição desta experiência para o processo de formação da licencianda/pesquisadora em formação. | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.course | Matemática | pt_BR |
dc.sizeorduration | 60 | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA | pt_BR |
Appears in Collections: | TCC - Matemática |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
RoboticaRecursoMotivador.pdf | 2.58 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.