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dc.creatorRocha, Mellanie Nabak-
dc.date.accessioned2018-12-17T22:04:57Z-
dc.date.available2018-12-17T22:04:57Z-
dc.date.issued2018-12-01-
dc.identifier.citationROCHA, Mellanie Nabak. Experimental analysis of cold work in an overlap joint of aluminum alloy for a wing-to-wing assembly. 2018. 92 p. Final graduation thesis – (Undergraduate Program of Aeronautical Engineering) - Federal University of Uberlandia, Uberlândia, 2018.pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufu.br/handle/123456789/23372-
dc.description.abstractCold work is a method used to increase the fatigue life in aeronautical components, through the residual stress creation. This is a result of grain hardening on the discontinuity area. Traditional cold work approaches are largely applied on aeronautical industry but demand excessive time to be completed. Recent studies have shown that the cold work caused by the fastener riveting, along with drilling class changes presented similar or superior results than the traditional cold work forms for structural joints. Therefore, this experiment was performed using Finite Element Model of software CATIA®, literature comparison, and fatigue cycling, to prove that cold work applied on a special drilling class with Pull-Stem pins in an overlap joint – similar to a wing-to-wing assembly of an EMBRAER aircraft – could result in the expected fatigue life improvement, in comparison to the same joint with Hi-Lite pins.pt_BR
dc.languageengpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Uberlândiapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectClasse de furaçãopt_BR
dc.subjectCold workpt_BR
dc.subjectJuntaspt_BR
dc.subjectMétodo de elementos finitospt_BR
dc.subjectTensão residualpt_BR
dc.subjectVida em fadigapt_BR
dc.subjectDrilling classpt_BR
dc.subjectFatigue lifept_BR
dc.subjectFinite element modelpt_BR
dc.subjectJointspt_BR
dc.subjectResidual stresspt_BR
dc.titleExperimental Analysis of Cold Work in an Overlap Joint of Aluminum Alloy for a Wing-to-wing Assemblypt_BR
dc.typeTrabalho de Conclusão de Cursopt_BR
dc.contributor.advisor-co1Saad, Núbia dos Santos-
dc.contributor.advisor-co1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5519992479236388pt_BR
dc.contributor.advisor1Reis, Ruham Pablo-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/6871774879330255pt_BR
dc.contributor.referee3Morais, Tobias Souza-
dc.contributor.referee3Latteshttp://lattes.cnpq.br/1662045974941011pt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/2144095665043186pt_BR
dc.description.degreenameTrabalho de Conclusão de Curso (Graduação)pt_BR
dc.description.resumoCold work é uma ferramenta utilizada para o aumento da vida em fadiga de componentes aeronáuticos através da geração de tensão residual pelo encruamento de grãos na região de descontinuidades em uma peça. Formas tradicionais de cold work são aplicadas em larga escala na indústria aeronáutica, mas demandam tempo produtivo para sua execução. Estudos recentes apontam o cold work causado pelo próprio prendedor, com mudança de classe de furação em furos de juntas estruturais, como tendo resultado similar ou até mesmo superior que o do cold work tradicional. Desta forma, este experimento foi realizado utilizando Método de Elementos Finitos do software CATIA®, comparação bibliográfica e ciclagem de fadiga, visando comprovar o ganho de vida em fadiga esperado ao se aplicar o cold work em uma classe especial de furação, com pinos do tipo Pull-Stem em uma junta sobreposta – fidedigna à junção asa-asa de uma aeronave EMBRAER – em comparação com a mesma junta com pinos do tipo Hi-Lite.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.courseEngenharia Aeronáuticapt_BR
dc.sizeorduration92pt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA AEROESPACIAL::ESTRUTURAS AEROESPACIAIS::FADIGApt_BR
Appears in Collections:TCC - Engenharia Aeronáutica

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