Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/18902
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorGobatto, Márcia Regina-
dc.date.accessioned2017-06-14T13:23:29Z-
dc.date.available2017-06-14T13:23:29Z-
dc.date.issued2017-03-30-
dc.identifier.citationGOBATTO, Mareia Regina. Improvisações formativas em encontros com professoras/ES-formadoras/ES. 2017. 195 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2017. DOI http://dx.doi.org/10.14393/ufu.te.2017.87.pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufu.br/handle/123456789/18902-
dc.description.abstractThe aim of this research is to plat the formative movements of twelve teacher educators at the Centro de Formação e Atualização dos profissionais da Educação Básica (Training and Updating Centre for Basic Education Teachers) from the state of Mato Grosso (Cefapro/MT). These movements overflow time and space from this side and from that of its territory. This cartography sought, through meetings, to enter the molecular movements that intertwine the everyday life. The meetings were caused by a ritornello, with a view to unleash the ritornello-training-process or the training-process-dance. These meetings are the work of life. They are a series of transformations of ourselves in an attempt to try to answer our inquiries and relieve our anxiety. They are the cartography of the happening, of the other necessary roads experienced to change thoughts and to unleash a possible transformation of the understanding we have nowadays about the words ‘training process’. A movement to walk along with the teacher training process, reinventing it. Formative improvisation.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Uberlândiapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectProfessores - Formaçãopt_BR
dc.subjectEducação de criançaspt_BR
dc.subjectPrática de ensinopt_BR
dc.subjectCartografiapt_BR
dc.subjectEncontrospt_BR
dc.subjectRitornelopt_BR
dc.subjectProfessoras/espt_BR
dc.subjectFormadoras/espt_BR
dc.subjectCartographypt_BR
dc.subjectMeetingspt_BR
dc.subjectTraining Processpt_BR
dc.subjectRitornellopt_BR
dc.subjectTeacher educatorspt_BR
dc.titleImprovisações formativas em encontros com professoras/ES-formadoras/ESpt_BR
dc.title.alternativeFormative improvisations throughout meetings with teacher educatorspt_BR
dc.typeTesept_BR
dc.contributor.advisor1Carvalho, Daniela Franco-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4790374U6pt_BR
dc.contributor.referee1Guimarães, Leandro Belinaso-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4763106T6pt_BR
dc.contributor.referee2Machado, Fernanda Eugênio-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4760729T4pt_BR
dc.contributor.referee3Guido, Lúcia de Fátima Estevinho-
dc.contributor.referee3Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4713374D4pt_BR
dc.contributor.referee4Bueno, Paulo Roberto de Lima-
dc.contributor.referee4Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4104444D7pt_BR
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4763076P6pt_BR
dc.description.degreenameTese (Doutorado)pt_BR
dc.description.resumoA intencionalidade principal da pesquisa se deu no desejo de cartografar nossos movimentos formativos enquanto doze professoras/es-formadoras/es do/com o Centro de Formação e Atualização dos profissionais da Educação Básica do estado de Mato Grosso (Cefapro/MT), movimentos estes que transbordam para tempos e espaços que vão além e aquém de seu território. Uma cartografia que buscou adentrar na movimentação molecular que tece o cotidiano, através de encontros. Encontros provocados pelo ritornelo, na intenção do desencadeamento da formação-ritornelo ou da dança-da-formação. Encontros que são composições de vida, um devir outro de nós mesmas/os, na tentativa de experimentar responder nossos questionamentos e angústias. Cartografia do acontecimento, do experimentar caminhos outros necessários para mover o pensamento e desencadear uma possível transformação da compreensão que temos hoje da palavra formação. Um movimento do caminhar com a formação, (re)inventando-a. Improvisação formativa.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Educaçãopt_BR
dc.sizeorduration195pt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.14393/ufu.te.2017.87-
dc.orcid.putcode81754136-
dc.crossref.doibatchidcfc6af78-95df-434f-8cba-ff3aa9588d23-
Appears in Collections:TESE - Educação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ImprovisacoesFormativasEncontros.pdfTese3.87 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.