Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/17246
Document type: Dissertação
Access type: Acesso Aberto
Title: Estresse infantil um estudo explorátorio com pré-escolares
Author: Horta, Lígia Ribeiro
First Advisor: Vectore, Celia
First member of the Committee: Cunha, Claudia Araujo da
Second member of the Committee: Maimone, Eulália Henriques
Summary: O presente estudo investiga o estresse em crianças pré-escolares, objetivando identificar os principais sintomas apresentados, as fontes de estresse e as estratégias de enfrentamento utilizadas. Para tanto, foram realizados seis estudos de casos, abarcando pré-escolares com idades entre 5 e 6 anos, oriundos de uma pré-escola da rede pública da cidade de Uberlândia, MG, além de suas respectivas mães e professoras. Os instrumentos utilizados para a obtenção de dados foram a Escala de Stress Infantil, a Entrevista Lúdica, a Escala de Fontes Estressoras na Criança, além de entrevistas semi-estruturadas. Os resultados revelaram a presença de sintomas significativos de estresse na amostra estudada, especialmente ao nível psicológico. Foi possível identificar também uma grande quantidade de fontes estressoras, principalmente relacionada à interação familiar, interação com colegas e às próprias crenças e sentimentos infantis, além de outras referentes à rotina, interação com a professora, características da escola e situações significativas ocorridas no último ano. Adicionalmente, foram encontradas as estratégias de enfrentamento mais utilizadas pelas crianças, manifestadas pela inação, expressão emocional e busca de apoio social, além da ação direta e ação agressiva.
Abstract: This research presents an investigation about the stress in preschoolers. Aiming to identify the main symptoms of the stress in childhood, the main factors that cause their stress and the confront strategies that they use. With this purpose, we studied 6 cases of preschoolers (aged between 5 and 6) of a public school in Uberlandia, MG. Not only children took part of this study, but their mother and teachers. To obtain data to this research was used the Child Stress Scale and the Ludic Interview with the preschoolers while their mother and teachers answered a structuralized interview. The results revealed the presence of significant symptoms of stress in the studied samples, mostly in a psychological level. We could identify a great number of stress sources, mainly related to the familiar interaction, classmate interactions and even related to their own believes and feelings, as well as other sources related to the daily routine and the interaction with the teacher, characteristics of the schools and meaningful situations faced during the previous year. Besides, it made possible to know which are the confront strategies that children mostly likely use, expressed by the inaction, emotional expressions, by the seeking of social support not excluding the direct action and the aggressive action as ways to express themselves.
Keywords: Estresse
Criança
Família
Escola
Stress
Children
Family
School
Stress em crianças
Area (s) of CNPq: CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
Language: por
Country: BR
Publisher: Universidade Federal de Uberlândia
Institution Acronym: UFU
Department: Ciências Humanas
Program: Programa de Pós-graduação em Psicologia
Quote: HORTA, Lígia Ribeiro. Estresse infantil um estudo explorátorio com pré-escolares. 2007. 145 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberândia, 2007.
URI: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/17246
Date of defense: 12-Feb-2007
Appears in Collections:DISSERTAÇÃO - Psicologia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
LHortaDISSPRT.pdf1.03 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.