Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/16362
Document type: Dissertação
Access type: Acesso Aberto
Title: Na embriaguês da cachaça: produção, imaginário e marketing (Minas Gerais 1982-2008)
Author: Silva, Floriana Rosa da
First Advisor: Puga, Vera Lúcia
First member of the Committee: Machado, Maria Clara Tomaz
Second member of the Committee: Nunes, José Walter
Summary: A produção e os costumes em torno da cachaça estão interligados, de uma maneira ou de outra, à história do Brasil. Esta pesquisa aborda as diferentes formas de produção da cachaça em fins do século XX e início do século XXI, contexto de fortes investimentos de empresários, dos governos federal e do Estado de Minas Gerais e desenvolvimento tecnológico do setor. Enfocamos a relação entre as maneiras artesanal e industrial, aproximações e distanciamentos, as transformações no processo produtivo, bem como a vinculação da cachaça enquanto produto nacional, símbolo de identidade cultural e tradição rural, visando um mercado mais amplo. Nossa hipótese é que para atingir tal objetivo os produtores e comerciantes, apoiados nas intervenções institucionais, fazem usos desse discurso para promover e vender as suas marcas. São estratégias de comercialização que podem ser percebidas nos folders, rótulos e propagandas da bebida.
Abstract: The production and behavior around the cachaça are interconnected, from one way or another, to the History of Brazil. This research approach the different forms of production of cachaça at the end of the twentieth century and the beginning of the twenty-first century, context of strong investment by businesses, governments and the federal state of Minas Gerais and technology sector. Focus the relationship between industrial and artisanal ways, approaches and distance, changes in the productive process, as well the linking of cachaça as national product, symbol of cultural identity and rural tradition, to a larger market. Our hypothesis is that to achieve this function the producers and traders, supported in institutional interventions, make use of this speech to promote and sell their brands. These are the marketing strategies that can be seen in brochures, labels and advertisements of the drink.
Keywords: Cachaça
História
Cultura
Brasil
Cachaça
History
Culture
Brazil
História social
Cachaça Brasil Usos e costumes
Area (s) of CNPq: CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
Language: por
Country: BR
Publisher: Universidade Federal de Uberlândia
Institution Acronym: UFU
Department: Ciências Humanas
Program: Programa de Pós-graduação em História
Quote: SILVA, Floriana Rosa da. Na embriaguês da cachaça: produção, imaginário e marketing (Minas Gerais 1982-2008). 2009. 113 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2009.
URI: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/16362
Date of defense: 13-Feb-2009
Appears in Collections:DISSERTAÇÃO - História

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
aFLORIANA ROSA DA SILVA.pdf1.45 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.