Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/16235
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Silva, José Rafael Rosa da | - |
dc.date.accessioned | 2016-06-22T18:45:10Z | - |
dc.date.available | 2015-12-17 | - |
dc.date.available | 2016-06-22T18:45:10Z | - |
dc.date.issued | 2015-08-24 | - |
dc.identifier.citation | SILVA, José Rafael Rosa da. As tecnologias da informação e comunicação no ensino de Geografia : formação e prática docente. 2015. 176 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2015. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.di.2015.420 | por |
dc.identifier.uri | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/16235 | - |
dc.description.abstract | The history of the language and communication along the evolutionary path of the human, being had its constitution invariably permeated by technique and technology, with the invention of devices for interactive communication and led to the development of Information and Communication Technologies (ICT), which from the second half of the 20th century became, a major advance communicational and informational use by increasingly extensive communicational devices in digital format. With the emergence of Information Technology and the Internet in the 1970s it was found that the constitution of a Society as Network architecture based on the transmission of information in which the subject is a \"node\" in a web of relations and digital interactive with extensive use of the technique and technology. The ICT in this Society Network contribute to important changes in thinking space, culture and society. In this context, the Education in the perspective of teacher training are impacted by the inclusion of ICT in the university and school. The training of teachers in Geography is integrated in this scenario for the processing of technical nature, theoretical-methodological and teaching with respect to the use of ICT in teaching this school discipline. The professors who are challenged to modify their teaching practice, in the direction of providing the students of the undergraduate course in Geography of Universidade Federal de Uberlandia - UFU, the opportunity of a full training in which the preparation is interdisciplinary and the theory-practice includes methodologies for the use of ICT. | eng |
dc.format | application/pdf | por |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Uberlândia | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.subject | Geografia | por |
dc.subject | Ensino | por |
dc.subject | TIC | por |
dc.subject | Sociedade | por |
dc.subject | Rede | por |
dc.subject | Geography | eng |
dc.subject | Teach | eng |
dc.subject | ICT | eng |
dc.subject | Society | eng |
dc.subject | Net | eng |
dc.subject | Geografia - Estudo e ensino | por |
dc.subject | Geografia - Estudo e ensino - Inovações tecnológicas | por |
dc.subject | Professores de geografia - Formação | por |
dc.title | As tecnologias da informação e comunicação no ensino de Geografia : formação e prática docente | por |
dc.type | Dissertação | por |
dc.contributor.advisor1 | Sampaio, Adriany de Ávila Melo | - |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4767724Y4 | por |
dc.contributor.referee1 | Lima, João Donizete | - |
dc.contributor.referee1Lattes | http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4791686D2 | por |
dc.contributor.referee2 | Sabino, André Luiz | - |
dc.contributor.referee2Lattes | http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4791226T6 | por |
dc.creator.Lattes | http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4362268J2 | por |
dc.description.degreename | Mestre em Geografia | por |
dc.description.resumo | A história em relação à linguagem e a comunicação, ao longo da trajetória evolutiva do ser humano teve sua constituição invariavelmente permeada pela técnica e pela tecnologia, com a invenção de dispositivos de comunicação interativa e conduziu ao desenvolvimento das Tecnologias da Informação e Comunicação (TIC), que a partir da segunda metade do século XX se transformaram num grande avanço comunicacional e informacional pelo uso cada vez mais extensivo de dispositivos comunicacionais de formato digital. Com o surgimento da Informática e da Internet na década de 1970 verificou-se, a constituição de uma Sociedade Rede como arquitetura baseada na transmissão de informações em que o sujeito é um nó numa teia de relações digitais e interativas com extenso uso da técnica e das tecnologias. As TIC nesta Sociedade Rede contribuem, para mudanças importantes no modo de pensar o espaço, a cultura e a sociedade. Neste contexto, a Educação na perspectiva da formação de professores é impactada pela inserção das TIC na universidade e na escola. A formação de professores em Geografia está integrada neste cenário de transformações de caráter técnico, teórico-metodológico e didático-pedagógico com relação ao uso das TIC no ensino dessa disciplina escolar. Os professores formadores são desafiados a modificarem sua prática docente, na direção de proporcionar aos estudantes do curso de graduação em Geografia da Universidade Federal de Uberlândia UFU, a oportunidade de uma formação integral na qual a preparação seja interdisciplinar e a relação teoria-prática contemple metodologias para o uso das TIC. | por |
dc.publisher.country | BR | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-graduação em Geografia | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA | por |
dc.publisher.department | Ciências Humanas | por |
dc.publisher.initials | UFU | por |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.14393/ufu.di.2015.420 | por |
dc.orcid.putcode | 81763880 | - |
dc.crossref.doibatchid | d6753981-8e41-42fb-9dfa-f52cb5852ff1 | - |
Appears in Collections: | DISSERTAÇÃO - Geografia |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TecnologiasInformacaoComunicacao.pdf | 1.42 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.