Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/14083
Document type: Dissertação
Access type: Acesso Aberto
Title: História da educação profissionalizante: práticas e representações sociais da Escola Estadual Américo Renê Giannetti 1977 - 1996
Author: Resende, Karla Patrícia
First Advisor: Borges, Vera Lucia Abrão
First member of the Committee: Gatti Júnior, Décio
Second member of the Committee: Tiballi, Elianda Figueiredo Arantes
Summary: Esta pesquisa insere-se no campo de investigação da História da Educação, especificamente na área da História das Instituições Educacionais. O objeto de estudo abordado foi a Escola Estadual Américo Renê Giannetti, sediada em Uberlândia MG. O objetivo da pesquisa foi enfocar determinadas práticas e representações construídas sobre o ensino técnico profissionalizante de 2º grau na referida escola, no período entre 1977 a 1996. Tratou-se de uma análise das singularidades locais, estabelecendo um diálogo com bases históricas e teóricas, buscando inter-relações com as questões maiores da educação brasileira, especificando o ensino profissionalizante. No decorrer da investigação foi consultada uma bibliografia referente à temática, bem como, documentos do arquivo da escola, do arquivo público municipal, fotografias e depoimentos recolhidos junto aos ex-alunos, ex-professores e ex-diretores da escola. Os resultados alcançados demonstraram que as práticas e representações da Escola Estadual Américo Renê Giannetti, em relação a formação técnica profissionalizante, legitimaram tentativas de manutenção deste ensino, através da idéia propagada pela escola de que esta formava o aluno para o trabalho, idéia esta lida e incorporada de forma positiva ou negativa pelos sujeitos escolares.
Abstract: This research was inserted in the field of investigation of the Education History. More specific field in the area of the Education Institutions History. The study object was the State School Américo Renê Giannetti, headquartered in Uberlândia - MG. The object of this research was to focus certain practices and representations built on the vocational technical teaching of the Second degree (2o Grau) in the referred school, in the period from 1977 to 1996. The research analyzed the local singularities, establishing a dialogue with historical and theoretical bases, looking for interrelations with the larger subjects of the Brazilian education, detaching the vocational teaching. For that investigation was consulting a bibliography regarding theme, as well as, documents of the file in the school, Municipal Public file, pictures and former-students' collected depositions, former-teachers and former-director of the school. The reached results demonstrated that the practices and representations of the school meditate, in relation to formation vocational technical, they legitimated attempts of maintenance of this teaching. Through that idea spread by the same that the project was to form the student for the work, it idealizes this work and incorporate in a positive way for some and negative for others of the school subjects.
Keywords: Educação - História
Educação - Uberlândia - História
Educação
História
Ensino Técnico Profissioanlizante
Education
History
Vocational Technical Teaching
Area (s) of CNPq: CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Language: por
Country: BR
Publisher: Universidade Federal de Uberlândia
Institution Acronym: UFU
Department: Ciências Humanas
Program: Programa de Pós-graduação em Educação
Quote: RESENDE, Karla Patrícia. História da educação profissionalizante: práticas e representações sociais da Escola Estadual Américo Renê Giannetti 1977 - 1996. 2005. 164 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2005.
URI: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/14083
Date of defense: 29-Mar-2005
Appears in Collections:DISSERTAÇÃO - Educação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Karla.pdf2.06 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.