Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13868
Document type: Dissertação
Access type: Acesso Aberto
Title: Saberes e fazeres coletivos na educação de jovens e adultos
Author: Prata, Lucimar Divina Alvarenga
First Advisor: Cunha, Myrtes Dias da
First member of the Committee: Novais, Gercina Santana
Second member of the Committee: Nunes, Silma Carmo
Summary: O presente trabalho apresenta os resultados de uma pesquisa realizada em salas de aula do Programa Municipal de Educação de Adultos (PMEA), em Uberlândia, Minas Gerais. O objetivo central da pesquisa foi o de apreender e refletir sobre os saberes e práticas de professores da Educação de Jovens e Adultos (EJA), buscando compreender como se inserem no âmbito do cotidiano escolar, apreendido a partir de três dimensões fundamentais: a organizacional, a pedagógica e a sociopolítico-cultural. Para nortear a pesquisa, a opção foi pela abordagem qualitativa, com o cruzamento de fontes bibliográficas, documentais e orais e a utilização de procedimentos da pesquisa etnográfica (ANDRÉ, 1995). No desenvolvimento da pesquisa, o histórico da constituição da EJA no Brasil permitiu focalizar as políticas públicas elaboradas e implementadas nos anos 90 e seus impactos na organização e no cotidiano da escola, evidenciando as características e especificidades da modalidade, no contexto neoliberal da educação brasileira. Focalizando o cotidiano do exercício da profissão de duas professoras do PMEA, a proposição de um trabalho coletivo emergiu enquanto possibilidade de (re)significar a prática docente e contribuir para um repensar do educador sobre o seu papel como formador de sujeitos sociais, fortalecendo relações educativas inclusivas e transformadoras.
Abstract: This work presents the results of a research that took place in the classrooms of the Municipal Program for Adult Education (MPAE) in Uberlândia, Minas Gerais (Brazil). The main objective of the research was to apprehend and reflect about knowledge and practices of teachers of Youth and Adult Education (YAE), seeking to understand how they fit in school routine, seized from three key dimensions: the organizational, the educational, and the socio-political-cultural. For guiding the search, we opted for a qualitative approach , crossing crossing bibliographical, documentary, and oral sources, making use of ethnographic research (ANDRÉ, 1995). In the development of this research, the history of the establishment of YAE in Brazil allowed us to focus on public policies designed and implemented in the 90 s and their impacts on the organization and on the daily life of the school, highlighting the specificities of this kind of work in the neoliberal context of Brazilian education. Focusing on the everyday practice of the profession of two teachers from the MPAE, the proposal of a collective work emerged as a possibility of (re)signifying the teaching practice and contribute to a rethinking of the teacher about his/her role as teacher of social subjects, strengthening educational relationships that are inclusive and transformative.
Keywords: Educação de jovens e adultos
Trabalho coletivo
Cotidiano escolar
Youth and adult education
Collective work
School routine
Educação de adultos - Uberlândia (MG)
Area (s) of CNPq: CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Language: por
Country: BR
Publisher: Universidade Federal de Uberlândia
Institution Acronym: UFU
Department: Ciências Humanas
Program: Programa de Pós-graduação em Educação
Quote: PRATA, Lucimar Divina Alvarenga. Saberes e fazeres coletivos na educação de jovens e adultos. 2011. 151 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2011. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.di.2011.87
Document identifier: https://doi.org/10.14393/ufu.di.2011.87
URI: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13868
Date of defense: 25-Aug-2011
Appears in Collections:DISSERTAÇÃO - Educação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
d.pdf6.51 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.