Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/47851
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorIbrahim, Anna Clara Ribeiro-
dc.date.accessioned2025-12-12T21:46:57Z-
dc.date.available2025-12-12T21:46:57Z-
dc.date.issued2025-10-23-
dc.identifier.citationIBRAHIM, Anna Clara Ribeiro. Planejamento do ensino na perspectiva da Pedagogia histórico crítica. 2025. 34 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Educação Física) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2025.pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufu.br/handle/123456789/47851-
dc.description.abstractThis study aims to analyze teaching planning in Physical Education from the perspective of Historical-Critical Pedagogy (HCP), investigating its contributions to the critical and emancipatory development of students. To this end, four specific objectives were established: to identify the foundations of HCP; to describe the planning conceptions guiding teacher education in Physical Education in Brazil; to characterize the critical trends in the field; and to analyze systematized planning proposals from the historical-critical perspective. This is a qualitative study, conducted through an exploratory literature review, based on books, articles, and dissertations. The analysis focused on authors from the critical education tradition, such as Saviani and Libâneo, and on specific pedagogical proposals in Physical Education, highlighting experiences of collective planning and practices aimed at the critical appropriation of the bodily culture of movement. The results indicate that critical pedagogies in Physical Education, proposed by the Coletivo de Autores (1992) and Elenor Kunz (2020), are grounded in critical education theories by authors such as Saviani, Libâneo, and Freire, emphasizing the importance of collective planning, the integration of theory, practice, and social context, and the systematic organization of school content in a progressive and meaningful manner. It is also observed that the effective implementation of these approaches faces challenges related to teacher workload, infrastructure limitations, and cultural resistance. The study contributes to academic debate by demonstrating that pedagogical planning guided by HCP enables a critical, emancipatory, and contextualized Physical Education, and suggests that future research further explore practical experiences in different school contexts as well as evaluate their impacts on students’ learning and holistic development.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Uberlândiapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação físicapt_BR
dc.subjectPhysical educationpt_BR
dc.subjectPlanejamento pedagógicopt_BR
dc.subjectPlanejamento pedagógicopt_BR
dc.subjectFormação de professores/aspt_BR
dc.subjectSistematizaçãopt_BR
dc.subjectHistorial-critical pedagogypt_BR
dc.subjectTeaching planningpt_BR
dc.subjectTeacher trainingpt_BR
dc.titlePlanejamento do ensino na perspectiva da Pedagogia histórico criticapt_BR
dc.title.alternativeTeaching Planning from the Perspective of Historical-Critical Pedagogypt_BR
dc.typeTrabalho de Conclusão de Cursopt_BR
dc.contributor.advisor1Antunes, Marina Ferreira de Souza-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4450708231672629pt_BR
dc.contributor.referee1Nicolino, Aline da Silva-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/0105114059435356pt_BR
dc.contributor.referee2Amaral, Gislene Alves do-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/7901901852545413pt_BR
dc.description.degreenameTrabalho de Conclusão de Curso (Graduação)pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho teve como objetivo analisar o planejamento de ensino na Educação Física sob a perspectiva da Pedagogia Histórico-Crítica (PHC), investigando suas contribuições para a formação crítica e emancipadora dos/as estudantes. Para tanto, foram estabelecidos quatro objetivos específicos: identificar os fundamentos da PHC; descrever as concepções de planejamento que orientam a formação de professores em Educação Física no Brasil; caracterizar as tendências críticas da área; e analisar propostas de planejamento sistematizadas na perspectiva histórico-crítica. Trata-se de uma pesquisa de abordagem qualitativa, realizada por meio de revisão bibliográfica exploratória, baseada em livros, artigos e dissertações. A análise concentrou-se em autores da tradição crítica da educação, como Saviani e Libâneo, e em propostas pedagógicas específicas da Educação Física, destacando experiências de planejamento coletivo e práticas voltadas à apropriação crítica da cultura corporal de movimento. Os resultados indicam que as pedagogias críticas da Educação Física, propostas pelo Coletivo de Autores (1992) e por Elenor Kunz (2020), têm como referência as teorias críticas da educação, de autores como Saviani, Libâneo e Freire, destacando-se a importância do planejamento coletivo, da articulação entre teoria, prática e contexto social, e da sistematização dos conteúdos escolares de forma progressiva e significativa. Observa-se, ainda, que a implementação efetiva dessas abordagens enfrenta desafios relacionados à sobrecarga docente, limitações de infraestrutura e resistência cultural. A pesquisa contribui para o debate acadêmico ao evidenciar que o planejamento pedagógico orientado pela PHC possibilita uma Educação Física crítica, emancipadora e contextualizada, e sugere que futuras investigações aprofundem o estudo de experiências práticas em diferentes realidades escolares, bem como a avaliação de seus impactos sobre a aprendizagem e desenvolvimento integral dos/as estudantes.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.courseEducação Físicapt_BR
dc.sizeorduration34pt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANASpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADASpt_BR
Appears in Collections:TCC - Educação Física

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PlanejamentoEnsinoPerspectiva.pdf240.47 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.