Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/47454| Document type: | Trabalho de Conclusão de Curso |
| Access type: | Acesso Aberto |
| Title: | Tutoria da inclusão: plano de negócios voltado à promoção da inclusão de pessoas com deficiência no ambiente de trabalho |
| Alternate title (s): | Inclusion mentoring: business plan focused on promoting the inclusion of people with disabilities in the workplace |
| Author: | Vantine, Vitor Fowler |
| First Advisor: | Miranda, Rodrigo |
| First member of the Committee: | Barbieri, Rafaela Costa Cruz |
| Second member of the Committee: | Maemura, Marcia Mitie Durante |
| Summary: | Este trabalho propõe a Tutoria da Inclusão, uma associação sem fins lucrativos que estrutura um plano de negócios para impulsionar a inclusão de pessoas com deficiência no mercado de trabalho brasileiro. O estudo visa desenvolver um modelo de negócio capaz de capacitar tutores especializados e fornecer consultoria a empresas, superando barreiras atuais. A metodologia emprega análise estratégica do macroambiente e setor, estudo aprofundado de clientes e concorrentes, além da definição de planos de marketing, operacional e financeiro. As considerações finais apontam a viabilidade e a urgência social do projeto, destacando seu potencial para gerar impacto real ao conectar formação, consultoria e tecnologia acessível, promovendo autonomia e valorização. |
| Abstract: | This work proposes Tutoria da Inclusão, a non-profit association that structures a business plan to boost the inclusion of people with disabilities in the Brazilian job market. The study aims to develop a business model capable of training specialized tutors and providing consultancy to companies, thereby overcoming current inclusion barriers. The methodology employs strategic analysis of the macro-environment and sector, an in-depth study of clients and competitors, and the definition of comprehensive marketing, operational, and financial plans. The final considerations highlight the project's viability and urgent social relevance, emphasizing its potential to generate real impact by connecting training, consultancy, and accessible technology, fostering autonomy and professional recognition. |
| Keywords: | Inclusão Accessibility Acessibilidade Educação inclusiva Empreendedorismo social Inclusive education Social entrepreneurship |
| Area (s) of CNPq: | CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS |
| Language: | por |
| Country: | Brasil |
| Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
| Quote: | VANTINE, Vitor Fowler. Tutoria da inclusão: plano de negócios voltado à promoção da inclusão de pessoas com deficiência no ambiente de trabalho. 2025. 72 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Administração) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2025. |
| URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/47454 |
| Date of defense: | 18-Sep-2025 |
| Appears in Collections: | TCC - Administração (Uberlândia) |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| TutoriaInclusãoPlano.pdf | 984.09 kB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
