Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/47164| ORCID: | http://orcid.org/0009-0000-0408-1985 |
| Document type: | Trabalho de Conclusão de Curso |
| Access type: | Acesso Aberto |
| Title: | Histórias para Ninar Gente Grande: potencialidades de um samba de enredo para o Ensino de História decolonial e antirracista |
| Alternate title (s): | Bedtime Stories for Grown-Ups: Potentialities of a Samba-Enredo for Decolonial and Anti-Racist History Teaching |
| Author: | Pagni, Giovana Massini |
| First Advisor: | Cunha, Nara Rúbia de Carvalho |
| First member of the Committee: | Morais, Sérgio Paulo |
| Second member of the Committee: | Silva, Mislele Souza da |
| Summary: | O presente trabalho tem como objetivo principal abordar o potencial didático do samba de enredo Histórias para Ninar Gente Grande, tema do desfile da Escola de Samba Estação Primeira de Mangueira no ano de 2019, para a construção de um Ensino de História decolonial e antirracista. O caminho metodológico percorrido na pesquisa engloba um estudo bibliográfico sobre a referida escola de samba e possibilidades de mobilização da música como recurso didático em sala de aula, tomando-a como fonte histórica e obra de arte, e buscando contribuir para a reelaboração de sensibilidades historicamente educadas pelo viés do colonizador. Este trabalho busca contribuir para a efetiva implantação da Lei 10.639/03, que tornou obrigatório o ensino da História e Cultura Africana e Afro-Brasileira em instituições de ensino do Brasil, visto que o samba de enredo tem suas heranças e raízes na africanidade, sendo símbolo de luta e de resistência, além de ser uma das maiores produções culturais afro-brasileiras. |
| Abstract: | The main objective of this work is to address the didactic potential of the samba story Histórias para Ninar Gente Grande, the theme of the Estação Primeira de Mangueira Samba School parade in 2019, for the construction of a decolonial and anti-racist History Teaching. The methodological path followed in the research encompasses a bibliographical study on the aforementioned samba school and possibilities for mobilizing music as a teaching resource in the classroom, taking it as a historical source and work of art, and seeking to contribute to the re-elaboration of sensibilities historically educated by the colonizer's bias. This work seeks to contribute to the effective implementation of Law 10.639/03, which made the teaching of African and Afro-Brazilian History and Culture mandatory in educational institutions in Brazil, since samba has its heritage and roots in Africanity, being a symbol of struggle and resistance, in addition to being one of the largest Afro-Brazilian cultural productions. |
| Keywords: | Ensino de História Samba de Enredo Estação Primeira de Mangueira Decolonialidade Lei 10.639/03 History Teaching Samba-Enredo Estação Primeira de Mangueira Decoloniality Law 10.639/03 |
| Area (s) of CNPq: | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
| Language: | por |
| Country: | Brasil |
| Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
| Quote: | PAGNI, Giovana Massini. Histórias para Ninar Gente Grande: potencialidades de um samba de enredo para o Ensino de História decolonial e antirracista. 2025. 63 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em História) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2025. |
| URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/47164 |
| Date of defense: | 12-Sep-2025 |
| Appears in Collections: | TCC - História (Uberlândia) |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| HistóriasParaNinar.pdf | TCC | 549.69 kB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License
