Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/46982| ORCID: | http://orcid.org/0009-0002-2240-0753 |
| Document type: | Trabalho de Conclusão de Curso |
| Access type: | Acesso Aberto |
| Title: | Da colmeia à corte: o simbolismo da abelha no mobiliário napoleônico |
| Alternate title (s): | From the hive to the court: the symbolism of the bee in napoleonic furniture |
| Author: | Lima, Heloisa Ayumi Nishimaru |
| First Advisor: | Silva, Semíramis Corsi |
| First member of the Committee: | Voigt, André Fabiano |
| Second member of the Committee: | Barbosa, Marta Emisia Jacinto |
| Summary: | Ao pensar em Napoleão Bonaparte, a primeira imagem que surge é a de uma autoridade política edificada por meio das vitórias militares e da administração estatal, contudo, seu governo foi construído também na esfera simbólica e estética. O presente trabalho de conclusão de curso compreende o mobiliário não apenas como artefato utilitário ou decorativo, mas como mediador de significados culturais e políticos que atuam na formação de identidades e na naturalização de hierarquias sociais. Este trabalho analisa como a iconografia das abelhas, incorporada ao mobiliário napoleônico, contribuiu para a legitimação do poder de Napoleão Bonaparte, transpondo o discurso simbólico imperial para os espaços privados da elite francesa. Considerando que o mobiliário do período carregava mensagens políticas e funcionava como linguagem visual do Estado, foi selecionada a presença das abelhas para ser analisada como instrumento de propaganda ideológica. As principais fontes visuais utilizadas foram móveis e objetos decorativos produzidos entre 1800 e 1815, período correspondente ao estilo de mobiliário Império, analisados a partir do método iconológico panofskiano para compreender o conteúdo simbólico profundo da imagem da abelha como linguagem visual do poder. Para fundamentar a análise, recorre-se a catálogos como o Guia de História do Mobiliário, de Riccardo Montenegro (1995), e De l’Antiquité à nos jours – Arts, Styles & Mobilier, de Jean Bernard et al. (1991), que oferecem descrições técnicas e visuais de objetos decorativos franceses, relacionando estética, poder e gosto. Nesta pesquisa, articula-se história cultural, análise iconográfica e estudo da cultura material, resultando em uma reflexão sobre a dimensão política dos objetos no contexto do Império Napoleônico. Ao final, também é proposta uma discussão sobre o uso dessas fontes históricas em sala de aula, com um material didático pronto para o uso docente. |
| Abstract: | When thinking of Napoleon Bonaparte, the first image that emerges is that of a political authority built through military victories and state administration. However, his government was also constructed in the symbolic and aesthetic spheres. This final project understands furniture not only as a utilitarian or decorative artifact, but also as a mediator of cultural and political meanings that influence the formation of identities and the naturalization of social hierarchies. This work analyzes how the iconography of bees, incorporated into Napoleonic furniture, contributed to the legitimization of Napoleon Bonaparte's power, transposing the symbolic imperial discourse into the private spaces of the French elite. Considering that the furniture of the period carried political messages and functioned as a visual language of the state, the presence of bees was selected for analysis as an instrument of ideological propaganda. The main visual sources used were furniture and decorative objects produced between 1800 and 1815, a period corresponding to the Empire style of furniture, analyzed using the Panofskian iconological method to understand the deep symbolic content of the image of the bee as a visual language of power. To support the analysis, catalogs such as Riccardo Montenegro's "Guide to the History of Furniture" (1995) and Jean Bernard et al.'s "De l'Antiquité à nos jours – Arts, Styles & Mobilier" (1991) are used. These catalogs offer technical and visual descriptions of French decorative objects, linking aesthetics, power, and taste. This research combines cultural history, iconographic analysis, and the study of material culture, resulting in a reflection on the political dimension of objects in the context of the Napoleonic Empire. Finally, a discussion on the use of these historical sources in the classroom is also proposed, with ready-to-use teaching materials. |
| Keywords: | História Cultural Império Napoleônico Cultura Material Mobiliário Iconografia das abelhas Legitimação do poder Fontes históricas Educação |
| Area (s) of CNPq: | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
| Language: | por |
| Country: | Brasil |
| Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
| Quote: | LIMA, Heloisa Ayumi Nishimaru de. Da colmeia à corte: o simbolismo da abelha no mobiliário napoleônico. 2025. 115 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em História) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2025. |
| URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/46982 |
| Date of defense: | 19-Sep-2025 |
| Appears in Collections: | TCC - História (Uberlândia) |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| ColmeiaCorteSimbolismo.pdf | TCC | 6.53 MB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
