Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/46698| Document type: | Memorial |
| Access type: | Acesso Aberto |
| Title: | O violão, bem junto ao peito: dedilhando histórias de ensino, música e relações humanas |
| Author: | Alfonso, Sandra Mara |
| First member of the Committee: | Arantes, Luiz Humberto |
| Second member of the Committee: | Souza, Jusamara Vieira |
| Third member of the Committee: | Barros, Nicolas Leher Souza Barros |
| Fourth member of the Committee: | Soares, Teresinha Rodrigues Prada |
| Summary: | Este memorial acadêmico, intitulado “O violão, bem junto ao peito: dedilhando histórias de ensino, música e relações humanas”, surge da minha trajetória de vida, como professora do Curso de Graduação em Música da Universidade Federal de Uberlândia (UFU), tendo como foco da docência o instrumento violão, e cumpre parte dos requisitos exigidos para a Promoção da Classe de Professor Associado IV para a Classe de Professor Titular na Carreira do Magistério Superior, de acordo com a Portaria do MEC nº 982, de 3 de outubro de 2013, regulamentada pela Resolução nº 3/2017, do Conselho Diretor da Universidade Federal de Uberlândia, de 09 de junho de 2017. O seu conteúdo são as minhas ações profissionais, cercada de pessoas que co-criaram comigo todo esse caminho trilhado. Desse caminho resultaram livro, gravação, palestras, projetos, bancas de defesas de trabalhos de conclusão de curso, orientações e cargos de gestão. Dos meus 44 anos como docente, dos pilares do trabalho em uma universidade, ensino, pesquisa, extensão e gestão, relato as ações que, além do conhecimento específico, se construíram com muito amor à música, ao violão, à docência, às pessoas, acreditando sempre na função da educação e da universidade pública, gratuita e de qualidade. |
| Abstract: | This academic memoir, entitled “The Guitar, held close to the chest: fingerpicking narratives of teaching, music, and human relationships”, reflects my personal and professional trajectory, as a professor of the Undergraduate Course in Music at the Federal University of Uberlândia (UFU) with a focus on the guitar instrument, and it is submitted to fulfill part of the requirements for Promotion from the rank Associate Professor IV to Full Professor in the Higher Education Career, in accordance with MEC Ordinance No. 982, of October 3, 2013, regulated by the Resolution No. 3/2017, of the Board of Directors of the Federal University of Uberlândia, of June 9, 2017. Its content reflects my professional actions, surrounded by those who co-created this path alongside me. A journey that has resulted in a book, recordings, academic lectures, project coordination, participation in final thesis committees, student mentorship, and leadership positions. From my 44 years as a teacher, from the pillars of university work – teaching, research, extension and management – I report on the actions that, beyond technical knowledge, were built with deep love for music, the guitar, teaching, and people, always grounded in a belief in public, free, and quality education. |
| Keywords: | Memória Música Violão Memory Musica Guitar |
| Area (s) of CNPq: | CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA |
| Language: | por |
| Country: | Brasil |
| Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
| Quote: | ALFONSO, Sandra Mara. O violão, bem junto ao peito: dedilhando histórias de ensino, música e relações humanas. 2025, 165fl. Memorial Acadêmico (Concurso para Professor Titular Classe E) - Instituto de Artes, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2025. DOI htt://doi.org/10.14393/ufu.di.2025.5209 |
| Document identifier: | http://doi.org/10.14393/ufu.di.2025.5209 |
| URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/46698 |
| Date of defense: | 21-Aug-2025 |
| Appears in Collections: | MEMORIAL DESCRITIVO - Instituto de Artes (IARTE) |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| ViolãoBemJuntoaoPeito.pdf | Memorial | 21.89 MB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License
