Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/46697| Document type: | Memorial |
| Access type: | Acesso Aberto |
| Title: | Memorial Acadêmico Resistência(s) e Docência(s): trajetórias e reflexões |
| Author: | Novaes, Ínia Franco de |
| First member of the Committee: | Sabino, André Luiz |
| Second member of the Committee: | Silva, Arcênio Meneses da |
| Third member of the Committee: | Paula, Jania Maria de |
| Fourth member of the Committee: | Silva, Nara Cristina de Lima |
| Summary: | Este memorial é um relato descritivo, reflexivo e crítico relativo à minha trajetória da formação à prática docente, permeado pelas experiências pessoais e profissionais a partir das minhas vivências como discente e docente em diferentes níveis de ensino e instituições. O recorte do caminho eleito para a escrita procurou delinear minha história de vida profissional e pessoal e os reflexos delas na minha formação enquanto docente. Inicio com a minha formação na Educação Básica, na Formação Inicial e Continuada permeada pela minha prática no Ensino, na Pesquisa, na Extensão e na Gestão, de maneira em que destaco os momentos que minha memória considerou mais relevantes. Tenho como referencial teórico o ciclo da vida docente, a memória na perspectiva da experiência que nos atravessa e a memória-lembrança. A tentativa é de apresentar um memorial vivo, com reflexões e críticas necessárias. |
| Abstract: | This memorial is a descriptive, reflexive and critical report of my trajectory, from education to teaching, permeated by personal and professional experiences as it pertains to my lived experience as a teacher and student in different levels of education and institutions. The cut I have chosen to portray looks to delineate my the story of my professional and personal life and their impact on my education as a student. I start by my education in Elementary, Middle and High School, then my graduate and post-graduate education, permeated by my teaching practice, in Research, Community Outreach and Management, thus highlighting the moments my memory found most relevant. I have as a theoretical reference point the life cycle of student life, memory as an experience that passes through us, and memory-remembrance. My attempt is to present a living memorial, with reflections and the necessary critiques. |
| Keywords: | Formação Ensino Pesquisa Extensão Memória(s) Education Teaching Research Outreach Memory(ies) |
| Area (s) of CNPq: | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS |
| Language: | por |
| Country: | Brasil |
| Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
| Quote: | NOVAES, ínia Franco de. Memorial Acadêmico: Resistência(s) e Docência(s): trajetórias e reflexões: memorial descritivo para promoção à classe de professor titular. 2025. 167 f. Memorial Acadêmico (Concurso para Professor Titular Classe da Escola de Educação Básica) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2025. |
| Document identifier: | http://doi.org/10.14393/ufu.di.2025.5208 |
| URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/46697 |
| Date of defense: | 21-Aug-2025 |
| Appears in Collections: | Memorial Descritivo - Escola de Educação Básica |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| MEMORIAL ACADÊMICO RESISTENCIAS.pdf | 7.57 MB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
