Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/46371Full metadata record
| DC Field | Value | Language |
|---|---|---|
| dc.creator | Miranda, Douglas Mendes de | - |
| dc.date.accessioned | 2025-07-09T13:01:23Z | - |
| dc.date.available | 2025-07-09T13:01:23Z | - |
| dc.date.issued | 2025-06-26 | - |
| dc.identifier.citation | MIRANDA, Douglas Mendes de. Uma jornada de transposição didática. 2025. 55 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Matemática) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2025. | pt_BR |
| dc.identifier.uri | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/46371 | - |
| dc.description.abstract | This study investigates didactic transposition in teaching, focusing on understanding the processes of adaptation and reconstruction of mathematical knowledge from academic knowledge to school knowledge. Based on the analysis of indexed academic works and official documents, a qualitative and bibliographic approach is adopted, grounded in authors from (Mathematics) Education who address the investigated topic. Content analysis made it possible to identify three central categories: knowledge in Mathematics teaching; the articulation between didactic transposition and the Anthropological Theory of the Didactic; and the distinctions between knowledge and know-how in the educational context. The results show that didactic transposition is a dynamic process, marked by choices, institutional mediations, and teaching practices that go beyond the mere simplification of content. The teacher's role stands out as an agent of authorship, a critical mediator between scientific rigor and pedagogical accessibility, and a key subject for building a critical, meaningful, and socially relevant Mathematics Education. The study points to the need for continuing education policies that value reflection, authorship, and the reinvention of school knowledge. | pt_BR |
| dc.language | por | pt_BR |
| dc.publisher | Universidade Federal de Uberlândia | pt_BR |
| dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
| dc.subject | Saberes Matemáticos | pt_BR |
| dc.subject | Mathematical Knowledge | pt_BR |
| dc.subject | Formação de professores | pt_BR |
| dc.subject | Teacher education | pt_BR |
| dc.subject | Ensino de Matemática | pt_BR |
| dc.subject | Mathematics teaching | pt_BR |
| dc.subject | Prática pedagógica | pt_BR |
| dc.subject | Pedagogical practice | pt_BR |
| dc.subject | Matemática | pt_BR |
| dc.subject | Mathematics | pt_BR |
| dc.title | Uma jornada de transposição didática | pt_BR |
| dc.title.alternative | A journey of didactic transposition | pt_BR |
| dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso | pt_BR |
| dc.contributor.advisor1 | Marin, Douglas | - |
| dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/6734500640303971 | pt_BR |
| dc.contributor.referee1 | Xavier, Ana Cláudia Molina Zaqueu | - |
| dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/6136763314010047 | pt_BR |
| dc.contributor.referee2 | Pereira, Giselle Moraes Resende | - |
| dc.contributor.referee2Lattes | http://lattes.cnpq.br/0155299909204810 | pt_BR |
| dc.description.degreename | Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) | pt_BR |
| dc.description.resumo | Este trabalho investiga a transposição didática no ensino, tendo como foco compreender os processos de adaptação e reconstrução dos saberes matemáticos no percurso do saber acadêmico ao saber escolar. A partir da análise de produções acadêmicas indexadas e documentos oficiais, adota-se uma abordagem qualitativa e bibliográfica, fundamentada em autores da Educação (Matemática) que versam sobre a temática investigada. A análise de conteúdo possibilitou identificar três categorias centrais: os saberes no ensino de Matemática; a articulação entre transposição didática e Teoria Antropológica do Didático; e as distinções entre saberes e conhecimentos no contexto educativo. Os resultados evidenciam que a transposição didática é um processo dinâmico, marcado por escolhas, mediações institucionais e práticas docentes, que vão além da simples simplificação dos conteúdos. Destaca-se o papel do professor como agente de autoria, mediador crítico entre rigor científico e acessibilidade pedagógica e sujeito fundamental para a construção de uma Educação Matemática Crítica, significativa e socialmente relevante. O estudo aponta para a necessidade de políticas de formação continuada que valorizem a reflexão, a autoria e a reinvenção dos saberes escolares. | pt_BR |
| dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
| dc.publisher.course | Matemática | pt_BR |
| dc.sizeorduration | 55 | pt_BR |
| dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA | pt_BR |
| dc.orcid.putcode | 187654922 | - |
| Appears in Collections: | TCC - Matemática | |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| JornadaTransposiçãoDidática.pdf | Trabalho de Conclusão de Curso | 634.24 kB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
