Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/46371
ORCID:  http://orcid.org/0009-0009-7275-8842
Document type: Trabalho de Conclusão de Curso
Access type: Acesso Aberto
Title: Uma jornada de transposição didática
Alternate title (s): A journey of didactic transposition
Author: Miranda, Douglas Mendes de
First Advisor: Marin, Douglas
First member of the Committee: Xavier, Ana Cláudia Molina Zaqueu
Second member of the Committee: Pereira, Giselle Moraes Resende
Summary: Este trabalho investiga a transposição didática no ensino, tendo como foco compreender os processos de adaptação e reconstrução dos saberes matemáticos no percurso do saber acadêmico ao saber escolar. A partir da análise de produções acadêmicas indexadas e documentos oficiais, adota-se uma abordagem qualitativa e bibliográfica, fundamentada em autores da Educação (Matemática) que versam sobre a temática investigada. A análise de conteúdo possibilitou identificar três categorias centrais: os saberes no ensino de Matemática; a articulação entre transposição didática e Teoria Antropológica do Didático; e as distinções entre saberes e conhecimentos no contexto educativo. Os resultados evidenciam que a transposição didática é um processo dinâmico, marcado por escolhas, mediações institucionais e práticas docentes, que vão além da simples simplificação dos conteúdos. Destaca-se o papel do professor como agente de autoria, mediador crítico entre rigor científico e acessibilidade pedagógica e sujeito fundamental para a construção de uma Educação Matemática Crítica, significativa e socialmente relevante. O estudo aponta para a necessidade de políticas de formação continuada que valorizem a reflexão, a autoria e a reinvenção dos saberes escolares.
Abstract: This study investigates didactic transposition in teaching, focusing on understanding the processes of adaptation and reconstruction of mathematical knowledge from academic knowledge to school knowledge. Based on the analysis of indexed academic works and official documents, a qualitative and bibliographic approach is adopted, grounded in authors from (Mathematics) Education who address the investigated topic. Content analysis made it possible to identify three central categories: knowledge in Mathematics teaching; the articulation between didactic transposition and the Anthropological Theory of the Didactic; and the distinctions between knowledge and know-how in the educational context. The results show that didactic transposition is a dynamic process, marked by choices, institutional mediations, and teaching practices that go beyond the mere simplification of content. The teacher's role stands out as an agent of authorship, a critical mediator between scientific rigor and pedagogical accessibility, and a key subject for building a critical, meaningful, and socially relevant Mathematics Education. The study points to the need for continuing education policies that value reflection, authorship, and the reinvention of school knowledge.
Keywords: Saberes Matemáticos
Mathematical Knowledge
Formação de professores
Teacher education
Ensino de Matemática
Mathematics teaching
Prática pedagógica
Pedagogical practice
Matemática
Mathematics
Area (s) of CNPq: CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Uberlândia
Quote: MIRANDA, Douglas Mendes de. Uma jornada de transposição didática. 2025. 55 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Matemática) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2025.
URI: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/46371
Date of defense: 26-Jun-2025
Appears in Collections:TCC - Matemática

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
JornadaTransposiçãoDidática.pdfTrabalho de Conclusão de Curso634.24 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.