Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/46248| Document type: | Trabalho de Conclusão de Curso |
| Access type: | Acesso Aberto |
| Title: | As atividades lúdicas no desenvolvimento cognitivo e social dos estudantes da educação infantil |
| Alternate title (s): | Playful activities in the cognitive and social development of early childhood education students |
| Author: | Moura, Lucas Bezerra de |
| First Advisor: | Oliveira, Guilherme Saramago de |
| First member of the Committee: | Faria, Tatiane Daby de Fatima |
| Second member of the Committee: | Santos, Josely Alves dos |
| Summary: | O presente artigo decorre de uma pesquisa bibliográfica, que teve como objetivo principal analisar e descrever o papel que cumpre as atividades lúdicas no desenvolvimento cognitivo e social dos estudantes da Educação Infantil. Por meio deste estudo buscou-se dar respostas à seguinte pergunta norteadora: Quais são as contribuições das atividades lúdicas no desenvolvimento cognitivo e social das crianças de 4 e 5 anos? Diante da pesquisa bibliográfica desenvolvida, constatou-se que as atividades lúdicas têm um papel primordial no processo de evolução intelectual das crianças dessa faixa escolar, uma vez que elas auxiliam no aprimoramento das habilidades cognitivas, no desenvolvimento da memória, atenção e raciocínio lógico. Também propicia cooperação, respeito às diferenças e aquisição de habilidades de comunicação. O estudo realizado indicou, ainda, que o professor da Educação Infantil deve ser um mediador na realização das atividades lúdicas, planejando atividades que estejam alinhadas aos interesses dos estudantes dessa modalidade de ensino para promover a efetivação de aprendizagens significativas. |
| Abstract: | This article stems from bibliographic research, which had as its main objective, to analyze and describe the role that playful activities play in the cognitive and social development of education students. This study sought to provide answers to the following guiding question: What are the contributions of playful activities to the cognitive and social development of 4 and 5-year-old children? In view of the bibliographic research developed, it was found that playful activities have a primary role in the process of intellectual evolution of children in Early Childhood Education, since they help in the improvement of cognitive skills, in the development of memory, attention and logical reasoning. It also provides cooperation, respect for differences and acquisition of communication skills. The study also indicated that the Early Childhood Education teacher should be a mediator in the realization of playful activities, planning activities that are aligned with the interests of Early Childhood Education students to promote the effectiveness of meaningful learning. |
| Keywords: | Atividades lúdicas Educação infantil Desenvolvimento cognitivo e social |
| Area (s) of CNPq: | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
| Language: | por |
| Country: | Brasil |
| Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
| Quote: | MOURA, Lucas Bezerra de. As atividades lúdicas no desenvolvimento cognitivo e social dos estudantes da educação infantil. 2025. 18 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2025. |
| URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/46248 |
| Date of defense: | 17-Jun-2025 |
| Appears in Collections: | TCC - Pedagogia (EaD) |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| AtividadesLúdicasDesenvolvimento.pdf | 166 kB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
