Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/46068
Document type: | Tese |
Access type: | Acesso Aberto Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States |
Title: | Aos pés da montanha que chora: a história da educação especial de uma escola estadual de Itajubá, sul de Minas Gerais (1988-2015) |
Alternate title (s): | At the foot of the crying mountain: the history of special education in a state school in Itajubá, southern Minas Gerais (1988-2015) |
Author: | Morais, Maria Isabel Silva de |
First Advisor: | Quillici Neto, Armindo |
First member of the Committee: | Monteiro, Cibele Moreira |
Second member of the Committee: | Oliveira, Manoel Messias de |
Third member of the Committee: | Ribeiro, Betânia de Oliveira Laterza |
Fourth member of the Committee: | Danelon, Márcio |
Summary: | Este estudo foi realizado no âmbito do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Uberlândia, vinculado à linha de História e Historiografia da Educação. A tese de doutorado apresenta uma pesquisa histórico-educacional dedicada à análise da criação e organização da E.E.E.E. Novo Tempo, localizada em Itajubá, sul do Estado de Minas Gerais. O trabalho teve como recorte temporal o período que vai de 1988 até 2015, por serem respectivamente o ano de criação da instituição escolar e o marco legal da Lei n.º 13.146, que reformula o acesso e permanência das pessoas com deficiência à educação. A escolha do objeto de investigação seu deu pelos seguintes motivos: o primeiro, a inediticidade no campo da História da Educação e o segundo, a natureza interseccional entre instituições escolares: o educandário Instituto Dom Bosco (depois, Escola de Horticultura e Colégio Agrícola de Wenceslau), a Associação de Pais e Amigos dos Excepcionais (APAE) e a E.E.E.E. Novo Tempo, sendo todas itajubenses. A tese dedica-se a analisar as motivações sociais e políticas para a criação e organização da Escola Novo Tempo de Itajubá, bem como os aspectos estruturais, socioambientais e humanos para a comunidade da cidade e região. Mais especificamente, discorrer sobre o processo discriminação e exclusão dos estudantes e trabalhadores da área; descrevendo os indicadores socioambientais e institucionais e analisando as imbricações e interseccionalidade no espaço escolar como arena de disputa social. Nesse sentido, buscou-se verificar as contribuições à comunidade nos aspectos estruturais, políticos, socioambientais foram pontuadas questões para nortear o estudo: Quais são os aspectos e motivos que Minas Gerais mantém a Educação Especial nesses moldes? Feita a provocação, a presente pesquisa buscou analisar a E.E.E.E. Novo Tempo, tendo em conta sua história institucional, relação social e dos sujeitos envolvidos nesse processo. Para tanto, a fundamentação se fez a partir das principais referências teórico-metodológicas da pesquisa historiográfica no campo das Instituições Escolares, sob a orientação dos estudos nesse campo: Cassani, Ferreira Neto e Santos (2020), Diniz (2012), Foracchi (1982), Hirata (2006), Marx (2012), Sanfelice (2007). Para dialogar entre o espaço social e a escola recorremos às fontes documentais do arquivo escolar, como livros de matrículas, atas de fundação, registros de projetos, festividades e comemorações cívicas, livros da secretaria contendo o histórico dos professores e servidores. Além desses, foram consultados jornais, regimento e legislações em outros arquivos. Dessa forma os resultados confirmaram a tese inicial de que a E.E.E.E. Novo Tempo, mesmo marginalizada geográfica e socialmente na sua gênese como salas de improviso assume a função de garantir a escolarização das pessoas com deficiência, tendo seu reconhecimento descrito nas mudanças expressas pelas fontes ao longo dos vinte e sete anos aqui pesquisados. |
Abstract: | This study was carried out as part of the Postgraduate Programme in Education at the Federal University of Uberlândia, linked to the line of History and Historiography of Education. This doctoral thesis presents a historical-educational research dedicated to analysing the creation and organization of the Novo Tempo Special Education State School, located in Itajubá, in the south of the state of Minas Gerais. The time frame of the study was 1988 to 2015, as these were the year the school was created and the legal framework for Law 13.146, which reformulates the access and permanence of people with disabilities to education. The object of investigation was chosen for the following reasons: firstly, the uniqueness of the field of History of Education and secondly, the intersectional nature between school institutions: the educational Dom Bosco Institute (later the Horticultural School and Agricultural College of Wenceslau), the Association of Parents and Friends of the Exceptional (APAE) and the Novo Tempo State School of Special Education, all from Itajubá. The thesis is dedicated to analyze the social and political motivations for the creation and organization of the Novo Tempo School in Itajubá, as well as the structural, socio-environmental and human aspects for the community in the city and region. More specifically, it discusses the process of discrimination and exclusion of students and workers in the area; describing the socio-environmental and institutional indicators and analyzing the imbrications and intersectionality in the school space as an arena of social dispute. In this regard, we sought to verify the contributions to the community in structural, political and socio-environmental aspects. The following questions were posed to guide the study: What are the aspects and reasons why Minas Gerais maintains Special Education in these ways? Having made this provocation, this research sought to analyse the Novo Tempo State School of Special Education, taking into account its institutional history, social relations and the subjects involved in this process. To this end, the research rationale was based on the main theoretical-methodological references of historiographical research in the field of School Institutions, under the guidance of studies in this field: Cassani, Ferreira Neto and Santos (2020), Diniz (2012), Foracchi (1982), Hirata (2006), Marx (2012), Sanfelice (2007). In order to establish a dialogue between the social space and the school, we used documentary sources from the school archives, such as enrolment books, founding minutes, records of projects, festivities and civic celebrations, and secretarial books containing the history of teachers and staff. In addition to these, newspapers, regulations and legislation were consulted in other archives. In this way, the results confirmed the initial thesis that the Novo Tempo State School of Special Education, although marginalized geographically and socially at its inception as a makeshift school, has taken on the role of guaranteeing the schooling of people with disabilities, with its recognition described in the changes expressed by the sources over the twenty-seven years researched here. |
Keywords: | Escola Estadual Novo Tempo Novo Tempo State School Educação Especial Special education História das Instituições History of institutions |
Area (s) of CNPq: | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
Program: | Programa de Pós-graduação em Educação |
Quote: | MORAIS, Maria Isabel Silva de. Aos pés da montanha que chora: a história da educação especial de uma escola estadual de Itajubá, sul de Minas Gerais (1988-2015). 2025. 194 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2025. http://doi.org/10.14393/ufu.te.2025.309. |
Document identifier: | http://doi.org/10.14393/ufu.te.2025.309 |
URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/46068 |
Date of defense: | 8-May-2025 |
Sustainable Development Goals SDGs: | ODS::ODS 4. Educação de qualidade - Assegurar a educação inclusiva, e equitativa e de qualidade, e promover oportunidades de aprendizagem ao longo da vida para todos. |
Appears in Collections: | TESE - Educação |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
PesMontanhaChora.pdf | Tese | 9.92 MB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License