Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/45719
Document type: Dissertação
Access type: Acesso Aberto
Title: Do Facebook à Meta: um estudo do caso Meta Horizon, entre a promessa e a aplicabilidade
Alternate title (s): From Facebook to Meta: a Meta Horizon case Study, between promise and applicability
Author: Araújo, Kátia Antunes de
First Advisor: Pereira, Reinaldo Maximiano
First coorientator: Tonus, Mirna
First member of the Committee: Rodrigues, Raquel Timponi Pereira
Second member of the Committee: Penisa Júnior, Carlos
Summary: O trabalho a seguir visa analisar a transição do Facebook para a Meta e as implicações dessa mudança na criação do seu Metaverso. O estudo de caso aborda como a Meta divulga seu Metaverso, avaliando as promessas feitas pela empresa e os desafios enfrentados para cumprir essas promessas. Com um enfoque nos aspectos de comunicação e interação digital, a dissertação investiga conceitos de Metaverso, examina o impacto da pandemia de Covid-19 na comunicação online e analisa o interesse dos usuários por meio de ferramentas como o Google Trends e Semrush. Fundamentada em uma revisão teórica sobre cibercultura, comunicação mediada por computadores e convergência da comunicação, a pesquisa oferece uma visão crítica sobre as estratégias da Meta e suas reais capacidades de implementar um Metaverso eficaz e inclusivo. Este estudo é relevante para compreender as transformações nas formas de comunicação e interação social no cenário digital contemporâneo, especialmente em um contexto pós-pandêmico.
Abstract: The following work aims to analyze the transition from Facebook to Meta and the implications of this change in the creation of its Metaverse. The case study addresses how Meta promotes its Metaverse, evaluating the promises made by the company and the challenges faced in fulfilling these promises. With a focus on aspects of communication and digital interaction, the dissertation investigates Metaverse concepts, examines the impact of the Covid-19 pandemic on online communication, and analyzes user interest through tools like Google Trends and Semrush. Grounded in a theoretical review of cyberculture, computer-mediated communication, and communication convergence, the research offers a critical view of Meta's strategies and its real capabilities to implement an effective and inclusive Metaverse. This study is relevant to understanding the transformations in forms of communication and social interaction in the contemporary digital scenario, especially in a post-pandemic context.
Keywords: Metaverso
Meta
Facebook
Cibercultura
Comunicação mediada por computador
Computer-mediated communication
Cyberculture
Area (s) of CNPq: CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
Subject: Tecnologia educacional
Metaverso
Cibercultura
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Uberlândia
Program: Programa de Pós-graduação em Tecnologias, Comunicação e Educação (Mestrado Profissional)
Quote: ARAÚJO, Kátia Antunes de. Do Facebook à Meta: um estudo do caso Meta Horizon, entre a promessa e a aplicabilidade. 2024. 68 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologia, Comunicação e Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2024. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2025.5068
Document identifier: https://doi.org/10.14393/ufu.di.2025.5068
URI: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/45719
Date of defense: 31-Jul-2024
Sustainable Development Goals SDGs: ODS::ODS 10. Redução das desigualdades - Reduzir as desigualdades dentro dos países e entre eles.
Appears in Collections:DISSERTAÇÃO - Tecnologias, Comunicação e Educação (Mestrado Profissional)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
FacebookMetaEstudo.pdfDissertação2.94 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.