Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/45431
ORCID: | ![]() |
Document type: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Access type: | Acesso Aberto |
Title: | O estágio extracurricular e suas contribuições na formação acadêmica: Um relato de experiência |
Author: | Oliveira, Mariana da Silva |
First Advisor: | Miranda, Frank José Silveira |
First member of the Committee: | Oliveira, Elias José |
Second member of the Committee: | Silva, Monica Rodrigues da |
Summary: | Resumo: este trabalho tem como objetivo relatar a experiência vivenciada por uma discente do Curso de Graduação em Enfermagem, na oportunidade de estágio extracurricular não obrigatório. Trata-se de um estudo de caráter descritivo, qualitativo do tipo relato de experiência, sobre a vivência da aluna abordando a descrição do estágio não obrigatório, o setor, atividades realizadas, desafios e impacto pessoal e profissional durante o acompanhamento de pacientes gestantes, puérperas, com queixas ginecológicas e vítimas de abuso sexual. A prática de estágio supervisionado em saúde é uma etapa crucial na formação acadêmica e no desenvolvimento profissional dos estudantes. Oferece oportunidades valiosas para desenvolver habilidades práticas e aplicar o conhecimento teórico em situações reais. Essa atividade complementar possibilita que o estudante reflita e faça uma melhor escolha na especialidade clínica que pretende seguir baseada na vivência da rotina da sua futura carreira. A experiência de trabalhar no setor de ginecologia e obstetrícia também contribuiu para ampliar suas perspectivas para um possível seguimento na área e aprimorar habilidades como raciocínio crítico e reflexivo, tomada de decisão e liderança, que são importantes para o sucesso na vida profissional. |
Abstract: | Abstract: This paper aims to report the experience of a student of the Undergraduate Nursing Course, during an extracurricular internship that was not mandatory. This is a descriptive, qualitative study of the experience report type, about the student's experience, addressing the description of the non-mandatory internship, the sector, activities performed, challenges and personal and professional impact during the monitoring of pregnant patients, postpartum women, patients with gynecological complaints and victims of sexual abuse. The practice of supervised internship in health is a crucial stage in the academic training and professional development of students. It offers valuable opportunities to develop practical skills and apply theoretical knowledge in real situations. This complementary activity allows the student to reflect and make a better choice in the clinical specialty that he/she intends to follow based on the experience of the routine of his/her future career. The experience of working in the gynecology and obstetrics sector also contributed to broadening her perspectives for a possible follow-up in the area and improving skills such as critical and reflective reasoning, decision-making and leadership, which are important for success in professional life. |
Keywords: | enfermagem prática, estágio clínico, hospital de ensino, educação em enfermagem, ginecologia e obstetrícia. practical nursing, clinical internship, teaching hospital, nursing education, gynecology and obstetrics. |
Area (s) of CNPq: | CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
Quote: | OLIVEIRA, Mariana da Silva. O estágio extracurricular e suas contribuições na formação acadêmica: Um relato de experiência. 2025. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Enfermagem) - Universidade Federal de Uberlândia, 2025 |
URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/45431 |
Date of defense: | 25-Apr-2025 |
Appears in Collections: | TCC - Enfermagem |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Oestágioextracurricularcontribuições.pdf | TCC | 217.18 kB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.