Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/45364
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorFranco, Emanuelle Ariadne Mariano Pereira-
dc.date.accessioned2025-05-06T13:57:30Z-
dc.date.available2025-05-06T13:57:30Z-
dc.date.issued2025-04-28-
dc.identifier.citationFRANCO, Emanuelle Ariadne Mariano Pereira. Abordagem Reggio Emilia e Educação Inclusiva: implicações para crianças autistas. 2025. 86 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em História) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2025.pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufu.br/handle/123456789/45364-
dc.description.abstractThis study aims to examine and reflect on the contributions of the Reggio Emilia approach and how this pedagogical proposal enables the inclusion of children with Autism Spectrum Disorder (ASD) in early childhood education, based on an experience lived in a private school in Uberlândia, Minas Gerais, throughout 2024. Anchored in theorists such as Loris Malaguzzi, Paulo Freire, Vygotsky, Piaget, and Maria Montessori, the research articulates reflections on child protagonism, play, active listening, and pedagogical documentation as structuring elements for meaningful and inclusive learning. The theoretical framework also addresses child development, the history of inclusive education, and Applied Behavior Analysis (ABA), reflecting on the challenges involved in the inclusive practices for neurodivergent children. The second chapter offers an experiential account with two children diagnosed with ASD — Sol, who also has Oppositional Defiant Disorder (ODD), and Estrela, diagnosed with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) — highlighting pedagogical practices, mediation strategies, and the organization of the school environment as a “third educator.” The findings reveal that the Reggio Emilia approach can significantly contribute to the development of autistic children by valuing their multiple languages, autonomy, affective bonds, and respect for individuality, promoting a truly inclusive and humanizing education.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Uberlândiapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação Inclusivapt_BR
dc.subjectInclusive Educationpt_BR
dc.subjectTranstorno do Espectro Autistapt_BR
dc.subjectAutism Spectrum Disorderpt_BR
dc.subjectReggio Emiliapt_BR
dc.subjectReggio Emiliapt_BR
dc.subjectBrincar Heurísticopt_BR
dc.subjectHeuristic Playpt_BR
dc.subjectProtagonismo Infantilpt_BR
dc.subjectChild Protagonismpt_BR
dc.titleAbordagem Reggio Emilia e Educação Inclusiva: implicações para crianças autistaspt_BR
dc.typeTrabalho de Conclusão de Cursopt_BR
dc.contributor.advisor1Vasconcelos, Regina Ilka Vieira-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5772606285115412pt_BR
dc.contributor.referee1Barbosa, Marta Emísia Jacinto-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/6425309024363380pt_BR
dc.contributor.referee2Silva, Letícia Siabra da-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/8482080396071361pt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/1639784147456380pt_BR
dc.description.degreenameTrabalho de Conclusão de Curso (Graduação)pt_BR
dc.description.resumoO presente estudo propõe-se a investigar as contribuições da abordagem Reggio Emilia e como essa proposta pedagógica possibilita a inclusão de crianças com Transtorno do Espectro Autista (TEA) na Educação Infantil , a partir de uma experiência vivenciada em um colégio particular de Uberlândia, Minas Gerais, durante o ano de 2024. Ancorado em teóricos como Loris Malaguzzi, Paulo Freire, Vygotsky, Piaget e Maria Montessori, o estudo articula reflexões sobre o protagonismo infantil, o brincar, a escuta ativa e a documentação pedagógica como aspectos estruturantes para a aprendizagem significativa e inclusiva. O referencial teórico aborda também o desenvolvimento infantil, a história da educação inclusiva e a Análise do Comportamento Aplicada (ABA), refletindo sobre os desafios na prática de inclusão de crianças neurodivergentes. O trabalho traz um relato de experiência com duas crianças diagnosticadas com TEA, Sol, com Transtorno Opositivo Desafiador (TOD), e Estrela, com Transtorno do Déficit de Atenção e Hiperatividade (TDAH), destacando práticas pedagógicas, estratégias de mediação e organização do espaço escolar enquanto “terceiro educador”. A pesquisa revela que a abordagem Reggio Emilia pode contribuir significativamente para o desenvolvimento de crianças autistas ao valorizar suas múltiplas linguagens, a autonomia, o vínculo afetivo e o respeito às individualidades, promovendo uma educação verdadeiramente inclusiva e humanizadora.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.courseHistóriapt_BR
dc.sizeorduration86pt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIApt_BR
dc.orcid.putcode183585893-
Appears in Collections:TCC - História (Uberlândia)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
AbordagemReggioEmilia.pdfTCC665.17 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.