Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/45067
Document type: | Dissertação |
Access type: | Acesso Aberto |
Title: | Rabiscos verticais: experiências de criação e formação no tecido acrobático |
Alternate title (s): | Vertical scribbles: experiences of creation and training on an aerial silk |
Author: | Magalhães, Diana Alves de Souza |
First Advisor: | Silva, Narciso Larangeira Telles da Silva |
First coorientator: | Pimenta, Daniele |
First member of the Committee: | Fernandes, Rita de Cássia |
Second member of the Committee: | Leal, Mara Lucia |
Fourth member of the Committee: | Pimenta, Daniele |
Summary: | O crescente interesse pelas Artes Circenses e a reorientação do modelo de transmissão desse saber, requer uma avaliação da atitude dos praticantes e professores de tal modalidade das Artes Cênicas. O presente estudo teve como objetivo desenvolver um processo juntamente com outros artistas para entender se é possível ao artista/pesquisador imprimir sua história, memória e personalidade dentro desse processo de aprendizagem do risco, e assim ter um trabalho autoral fora dos manuais do Tecido Acrobático. Além de refletir sobre diferentes maneiras para o docente dar continuidade a essa técnica outrora transmitida oralmente pelos familiares. Como orientação metodológica geral, opta-se pelo desenvolvimento de dois laboratórios: o primeiro realizado no primeiro semestre de 2016, que, por meio de vivências da pesquisadora com seu filho, utilizando memórias da maternidade, em um espaço desenvolvido com uma malha usada para Tecido Acrobático, novos movimentos foram elaborados em um processo de desmontagem do percurso desta, desde a sua formação na Escola de Circo até o processo de confecção deste texto dissertativo. E o segundo laboratório que aconteceu no segundo semestre do mesmo ano, também fazendo uso do recurso da memória como propositora de instantes possíveis de transcrição para movimentos e expressividades, em uma disciplina optativa oferecida no curso de Teatro da Universidade Federal de Uberlândia. Esses dois laboratórios culminaram em compartilhamentos registrados neste texto. Também foi realizado entrevistas com três professores da modalidade oriundos da Escola Nacional de Circo. Concluindo, a presente Dissertação será atravessada pela possibilidade de aplicar a subjetividade de forma sensível em uma prática objetiva que requer disciplina e cuidado a todo instante, que podemos denominar como a Arte do Risco – o Circo. |
Abstract: | The growing interest in Circus Arts and the reorientation of the transmission model of this knowledge require an evaluation of the attitude of the practitioners and teachers of the said modality of Performing Arts. The objective of this study is to develop a process together with other artists to understand if it is possible for the artist/researcher to print their story, memory and personality within this risk learning process, and in thereof obtain an authorial piece of work outside the manuals of the Aerial Silk. It is also to reflect on different ways for teachers to give continuity to this technique otherwise transmitted orally through family members. As a general methodological orientation, ethnography from two laboratories was chosen: the first carried out in the first semester of 2016, in which, through experiences of the researcher with her child, using memories of maternity in a space developed with the material used for aerial silks, new movements were elaborated in a process of deconstruction of the researcher’s path, from her graduation at the Circus School through to the process of the creation of this dissertation. The second laboratory took place in the second semester of the same year, also making use of the resource of memory as a proposer of possible moments of transcription to movements and expressiveness, in an optional discipline offered by the Theater course at the Universidade Federal de Uberlândia (Federal University of Uberlândia). These two laboratories culminated in the shared experiences registered in this text. Interviews were also carried out with three teachers of the aforementioned modality from the Escola Nacional de Circo (National School of Circus). Concluding, the present dissertation will present the possibility of applying subjectivity in a sensitive way towards a practical objective that requires discipline and care at all time, which we can call the Art of Risk – the Circus. |
Keywords: | Circo. Tecido Acrobático Processos criativos Pedagogia Circense Circus Aerial Silk Creative processes Circus Pedagogy |
Area (s) of CNPq: | CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES |
Subject: | Artes Cênicas Artistas circenses Educação não-formal |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
Program: | Programa de Pós-graduação em Artes Cênicas |
Quote: | MAGALHÃES, Diana Alves de Souza. Rabiscos verticais: experiências de criação e formação no tecido acrobático. 2018. 113 f. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2018. DOI http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2018.1302 |
Document identifier: | http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2018.1302 |
URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/45067 |
Date of defense: | 28-Feb-2018 |
Sustainable Development Goals SDGs: | ODS::ODS 4. Educação de qualidade - Assegurar a educação inclusiva, e equitativa e de qualidade, e promover oportunidades de aprendizagem ao longo da vida para todos. |
Appears in Collections: | DISSERTAÇÃO - Artes Cênicas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
RabiscosVerticaisExperiências.pdf | Dissertação | 4.17 MB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.