Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/44216
ORCID: | http://orcid.org/0009-0008-8834-4292 |
Document type: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Access type: | Acesso Aberto |
Title: | Memórias do calabouço: aprender com literatura sobre a história manicomial no Brasil |
Alternate title (s): | Dungeon Memories: learn from literature about the history of asylums in Brazil. |
Author: | Holanda, Gabriel dos Santos |
First Advisor: | Noronha, Gilberto Cezar de |
First member of the Committee: | Sousa, Cleusa Teixeira de |
Second member of the Committee: | Camargo, Maicon da Silva |
Summary: | Este Trabalho de Conclusão de Curso propõe uma abordagem histórico-literária da função social das instituições manicomiais no Brasil, problematizando o perfil dos sujeitos psiquiátricos, atrelado à questão de raça, gênero e classe social. Por meio da construção de contos literários, destinados a estudantes do 9º ano do Fundamental e Ensino Médio, fundamentados na metodologia de pesquisa, análise e uso de fontes históricas e referências bibliográficas, objetivou-se trabalhar com a questão manicomial brasileira através dos três contos que se transformaram na obra autoral Memórias do Calabouço. A escolha do gênero conto, narrativa concisa, dialoga com o hábito de leitura contemporâneo, os tempos e espaços escolares destinados à prática de leitura e a potencialidade do seu caráter subjetivo que gera identificação do estudante. Espera-se que a proposta de leitura e análise dos contos contribua para o uso de novas metodologias no ensino de História, além de desenvolver a empatia, a consciência crítica dos alunos e o contato com o fazer científico próprio da disciplina, como também a reflexão sobre a temática abordada: os manicômios como instrumento de poder e normatividade social, tendo em vista desconstruir estigmas e preconceitos relacionados à saúde mental. A pesquisa desenvolvida pretende ser contribuição ao ensino de história e ao fazer literário e histórico, por meio da interdisciplinaridade entre Literatura e História. |
Abstract: | This Course Completion Work proposes a historical-literary approach to the social function of asylum institutions in Brazil, problematizing the profile of psychiatric subjects, linked to the issue of race, gender and social class. Through the construction of literary stories, aimed at students in the 9th year of Elementary and High School, based on the methodology of research, analysis and use of historical sources and bibliographic references, the objective was to work with the Brazilian asylum issue through the three stories that were transformed into the authorial work Memories of the dungeon. The choice of the short story genre, a concise narrative, dialogues with the contemporary reading habit, the school times and spaces dedicated to the practice of reading and the potential of its subjective character that generates the student's identification. It is expected that the proposed reading and analysis of the stories will contribute to the use of new methodologies in teaching History, in addition to developing empathy, critical awareness of students and contact with the discipline's own scientific practice, as well as reflection on the topic addressed: asylums as an instrument of power and social normativity, with a view to deconstructing stigmas and prejudices related to mental health. The research developed aims to contribute to the teaching of history and literary and historical practice, through the interdisciplinarity between Literature and History. |
Keywords: | História Literatura Manicômios History Literature Asylum |
Area (s) of CNPq: | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
Quote: | HOLANDA, Gabriel dos Santos. Memórias do Calabouço: aprender com literatura sobre a história manicomial no Brasil. 2024. 91 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em História) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2024. |
URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/44216 |
Date of defense: | 19-Nov-2024 |
Appears in Collections: | TCC - História |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
MemóriasCalabouçoAprender.pdf | TCC | 1.64 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License