Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/43873
ORCID:  http://orcid.org/0009-0009-9536-1071
Document type: Trabalho de Conclusão de Curso
Access type: Acesso Aberto
Title: Contabilidade Ambiental nas Instituições Públicas de Ensino Superior do Estado de Minas Gerais
Alternate title (s): Environmental Accounting in Public Higher Education Institutions in the State of Minas Gerais
Author: Brito, Bruna Alves Dias de
First Advisor: Nascimento, Eduardo Mendes
First member of the Committee: Blind Review, Blind Review
Second member of the Committee: Blind Review, Blind Review
Summary: A inserção da disciplina de Contabilidade Ambiental nas instituições públicas de Ensino Superior no Estado de Minas Gerais demonstra-se indispensável na promoção à sustentabilidade, responsabilidade ambiental, estratégias e gestão das organizações. Por outra perspectiva, a sua contribuição acadêmica do referido assunto vulga do princípio contábil de conceber aos graduandos encarar as objeções da gestão ambiental nas instituições, considerando também fatores como resistência à mudança curricular, disponibilidade de professores qualificados e a percepção dos alunos sobre a importância do tema. Através da consulta website, foi realizada uma coleta de dados, utilizando-se da metodologia, classificada como exploratória com abordagem qualitativa e procedimentos técnicos bibliográficos. A revisão de literatura abordará conceitos fundamentais de contabilidade ambiental e responsabilidade socioambiental. Espera-se contribuir para um entendimento mais profundo sobre o impacto potencial da educação em contabilidade na formação dos futuros contadores, bem como oferecer recomendações para aprimorar os currículos acadêmicos nas universidades públicas mineiras. Palavras-chave: Contabildade Ambiental, sustentabilidade, Instituições Públicas de Ensino Superior, Responsabildiade Ambiental
Abstract: The inclusion of the subject of Environmental Accounting in public higher education institutions in the state of Minas Gerais proves to be indispensable in promoting sustainability, environmental responsibility, strategies, and management of organizations. On the other hand, its academic contribution to the subject comes from the accounting principle of enabling undergraduates to face the objections of environmental management in institutions, also considering factors such as resistance to curricular change, availability of qualified teachers, and students' perception of the importance of the subject. Data were collected through a website consultation, using a methodology classified as exploratory with a qualitative approach and bibliographic technical procedures. The literature review will cover fundamental concepts of environmental accounting and socio-environmental responsibility. It is hoped to contribute to a deeper understanding of the potential impact of accounting education on the training of future accountants, as well as offering recommendations for improving academic curricula at public universities in Minas Gerais. Keywords: Environmental Accounting, Sustainability, Public Higher Education Institutions, Environmental Responsibility
Keywords: Contabildade Ambiental
sustentabilidade
Instituições Públicas de Ensino Superior
Responsabildiade Ambiental
Environmental Accounting
Sustainability
Public Higher Education Institutions
Environmental Responsibility
Area (s) of CNPq: CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::CIENCIAS CONTABEIS
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Uberlândia
Quote: BRITO, Bruna Alves Dias de. Contabilidade Ambiental nas Instituições Públicas de Ensino Superior do Estado de Minas Gerais. 2024. 22 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Contábeis) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2024
URI: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/43873
Date of defense: 1-Nov-2024
Appears in Collections:TCC - Ciências Contábeis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ContabilidadeAmbientalInstituicoes.pdfTCC948.14 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons