Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/42103
Document type: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Access type: | Acesso Aberto Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States |
Title: | Panorama do uso da música no ensino de química: o que mostram as produções dos ENEQs? |
Author: | Ferreira, Miriam Ribeiro |
First Advisor: | Teodoro de Souza, Paulo Vitor |
First member of the Committee: | Monteiro Rigue, Fernanda |
Second member of the Committee: | Teixeira Júnior, José Gonçalves |
Third member of the Committee: | Calaça da Silva, Lilian |
Summary: | Este Trabalho de Conclusão de Curso (TCC) tem como objetivo levantar e analisar as produções que se apropriam da música no processo de ensino-aprendizagem em Química publicadas nos anais do Encontro Nacional de Ensino de Química (Eneq), entre o período de 2012 a 2023. Para tanto, desenvolvemos uma pesquisa, de natureza bibliográfica, nas últimas seis edições do Eneq: 2012, 2014, 2016, 2018, 2021, 2023. Ao total, foram encontrados 60 textos que tangenciam a música no ensino de Química. Desses, selecionamos 20 trabalhos, os quais abordam a música no processo de ensinoaprendizagem em Química, sendo 11 resumos; e 9 textos completos. Os dados foram subdivididos em três categorias de análise: I- a música como recurso didático; II- a música como abordagem de conceito científico; III- a música para além dos espaços da sala de aula. Os resultados mostraram que na categoria I está localizada a maior quantidade de trabalhos, totalizando 65% das produções selecionadas, no qual a música foi utilizada como ferramenta didática. A busca bibliográfica indica que as práticas metodológicas que se apropriam da música no processo de ensinoaprendizagem em Química provocam mudanças nas percepções dos(as) estudantes e, a partir disso, podem resultar em uma experiência de aprendizagem mais envolvente, colaborando para a promover a aprendizagem do conteúdo específico e também o desenvolvimento de habilidades, como: criatividade, comunicação, pensamento crítico, concentração, resolução de problemas, entre outros. |
Abstract: | This undergraduate thesis aims to survey and analyze the productions that make use of music in the teaching-learning process in Chemistry/Science, published in the proceedings of the National Meeting of Chemistry Teaching (Eneq, abbreviation in Portugues), from 2012 to 2023. To achieve this, we conducted bibliographic research across the last six editions of Eneq: 2012, 2014, 2016, 2018, 2021, 2023. In total, 60 papers were found that touch upon the use of music in the teaching of Chemistry/Science. From these, we selected 20 papers which address the use of music in the teaching-learning process in Chemistry/Science, comprising 11 abstracts (as simple paper, with one page) and 9 full papers. The data were subdivided into four categories of analysis: I - music by parodies in science teaching; II - music as an approach to scientific concepts; III - music as a didactic resource; IV - music beyond the classroom spaces. The results showed that categories 1 and 3 contain the highest quantity of works, totaling 65% of the selected productions, with 40% using music as a didactic tool and 25% as a resource for creating parodies. The bibliographic search indicates that methodological practices that make use of music in the teaching-learning process in Chemistry provoke changes in the perceptions of students and, consequently, can result in a more engaging learning experience, contributing to promoting the learning of specific content as well as the development of skills such as creativity, communication, critical thinking, concentration, problem-solving, among others. |
Keywords: | Música Music Ensino de Química Chemistry teaching Eneq Eneq (abbreviation in Portuguese) |
Area (s) of CNPq: | CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
Quote: | FERREIRA, Miriam Ribeiro. Panorama do uso da música no ensino de química: o que mostram as produções dos ENEQs? 2024. 60 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Química) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2024. |
URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/42103 |
Date of defense: | 26-Apr-2024 |
Appears in Collections: | TCC - Química (Ituiutaba / Pontal) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
PanoramaUsoMúsica.pdf | 575.44 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License