Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/41827
ORCID:  http://orcid.org/0009-0000-7708-8379
Document type: Trabalho de Conclusão de Curso
Access type: Acesso Aberto
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States
Title: Alinhamento dos ODS ao Plano de Desenvolvimento Institucional: Um diagnóstico na Universidade Federal de Uberlândia
Alternate title (s): Alignment of the SDG with the Institutional Development Plan: A diagnosis at the Federal University of Uberlândia
Author: Benedetti, Mateus Henrique Catani
First Advisor: Borsatto, Jaluza Maria Lima Silva
First member of the Committee: Araújo, Aracy Alves de
Second member of the Committee: Bazani, Camila Lima
Summary: Esta pesquisa tem como objetivo verificar, a partir de uma análise documental, como se dá o alinhamento dos indicadores do Planejamento Interinstitucional da Universidade Federal de Uberlândia (PIDE-UFU) com a Agenda 2030 e os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável (ODS) da ONU. O estudo caracteriza-se por ser uma pesquisa descritiva com abordagem qualitativa a partir da análise dos indicadores disponibilizados nas planilhas do PIDE-UFU 2022-2027 por eixo temático, buscando vincular da maneira mais coerente os ODS que se aproximavam dos indicadores observados. Os resultados demonstraram que em 10 eixos foram realizados 100% de alterações quanto as vinculações. Além do mais, foi apontado que após a revisão realizada de acordo com a literatura, 80% das vinculações se concentraram em seis objetivos do desenvolvimento sustentável. Diante o desenvolvimento do presente trabalho buscou-se trazer a luz contribuições para as instituições de ensino superior (IES), bem como evidenciar o papel do planejamento estratégico para o atingimento dos ODS.
Abstract: Considering the role of the Federal University of Uberlândia (UFU) in the sustainable development of the region, training professionals in various fields, conducting research, and establishing partnerships, this study seeks to answer the following question: How are the indicators of UFU's Interinstitutional Planning aligned with the UN's Agenda 2030 and the Sustainable Development Goals (SDGs)? To answer this question, this research aims to verify, through a document analysis, how the indicators of the Interinstitutional Planning of the Federal University of Uberlândia (PIDE-UFU) align with the 2030 Agenda and the UN's Sustainable Development Goals (SDGs). The study is characterized as descriptive research with a qualitative approach. For the analysis, data available in the PIDE-UFU 2022-2027 spreadsheets were used. For data analysis, corrections were made within each thematic axis, linking the most relevant SDGs to the observed indicators. The results showed that in 10 thematic axes, 100% of the linkages were altered. Furthermore, it was noted that after the review conducted according to the literature, 80% of the linkages concentrated on six sustainable development goals. The development of this work sought to bring contributions to higher education institutions (HEIs) and highlight the role of strategic planning in achieving the SDGs.
Keywords: Planejamento Institucional
Institutional Planning
Objetivos de Desenvolvimento Sustentável
Sustainable Development Goals
PIDE-UFU
Instituição de Ensino Superior (IES)
Higher Education Institution (HEI)
Area (s) of CNPq: CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Uberlândia
Quote: BENEDETTI, Mateus Henrique Catani. Alinhamento dos ODS ao Plano de Desenvolvimento Institucional: Um diagnóstico na Universidade Federal de Uberlândia. 2024. 19 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Administração) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2024.
URI: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/41827
Date of defense: 1-Dec-2023
Appears in Collections:TCC - Administração

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
AlinhamentoODSPlano.pdfTrabalho de Conclusão de Curso537.37 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons