Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/41448
ORCID:  http://orcid.org/0009-0005-7746-9207
Document type: Trabalho de Conclusão de Curso
Access type: Acesso Aberto
Title: Os compassos das representações do feminino na canção brasileira de Joyce Moreno
Alternate title (s): The measures of representations of the feminine in Joyce Moreno's brazilian song
Author: Duarte, Caio Arantes
First Advisor: Denubila, Rodrigo Valverde
First member of the Committee: Bento, Sergio Guilherme Cabral
Second member of the Committee: Biella, João Carlos
Summary: Este trabalho procura encontrar diferentes representações possíveis do feminino na canção brasileira. Para isso, analisaremos três canções populares, sendo elas: “Com Açúcar, Com Afeto”, de Chico Buarque, e “Não Muda Não” e “Feminina”, de Joyce Moreno, buscando, nas distintas posturas do eu lírico feminino diante o seu contexto social, as discrepâncias e similaridades de discurso entre as obras. Em conclusão, o artigo se baseia, essencialmente, nos escritos de Elaine Showalter (1994); Lucy Delap (2022); Norman Fairclough (2001); e Simone de Beauvoir (1967), para respaldar teoricamente as análises críticas das letras.
Abstract: This work seeks to find different possible representations of the feminine in Brazilian song. To do this, we will analyze three popular songs, namely: “Com Açúcar, Com Afeto”, by Chico Buarque, and “Não Muda Não” and “Feminina”, by Joyce Moreno, seeking, in the different postures of the female lyrical self in front of her social context, discrepancies and similarities in discourse between the works. In conclusion, the article is essentially based on the writings of Elaine Showalter (1994); Lucy Delap (2022); Norman Fairclough (2001); and Simone de Beauvoir (1967), to theoretically support the critical analyzes of the lyrics.
Keywords: Representação
Representation
Literatura e música
Literature and music
Autoria feminina
Feminine writing
Canção
Song
Area (s) of CNPq: CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LITERATURA BRASILEIRA
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Uberlândia
Quote: DUARTE, Caio Arantes. Os compassos das representações do feminino na canção brasileira de Joyce Moreno. 2024. 14 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Letras: Português) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2024.
URI: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/41448
Date of defense: 2-May-2024
Appears in Collections:TCC - Letras: Português e Literaturas de Língua Portuguesa

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CompassosRepresentaçõesFeminino.pdfTCC282.29 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons