Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/39177
Document type: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Access type: | Acesso Aberto |
Title: | A constitutividade do sujeito compositor perpassada pela memória, identidade e sentido em "mãe", de Emicida |
Alternate title (s): | The constituency of the composer subject permeated by memory, identity and meaning in "mother", by Emicida |
Author: | Santos, Kamila Cristina de Lima |
First Advisor: | Araújo, Marcelo Marques |
First member of the Committee: | Silva Neto, João Damasio da |
Second member of the Committee: | Teixeira, Ana Paula de Moraes |
Summary: | Emicida representa um perfil específico de brasileiro, caracterizado como um jovem de origem humilde que enfrenta adversidades e tem seus direitos básicos negados. No entanto, por meio da reflexão sobre sua própria história e experiências, ele demonstrou resiliência e motivou outros indivíduos em situações semelhantes a não apenas sobreviver, mas também almejar grandes realizações e alcançar o sucesso. O objetivo central deste estudo consiste em investigar a constitutividade do sujeito Leandro Roque de Oliveira, conhecido como Emicida, no contexto do videoclipe intitulado "Mãe". Emicida é reconhecido como um renomado rapper, cantor, compositor, empresário e apresentador brasileiro, cuja influência no cenário do hip hop nacional tem se destacado desde a década de 2000. A presente pesquisa propõe uma investigação de natureza analítico-descritiva, fundamentada em uma análise Semiótico-Narrativo-Discursiva, dividida em três recortes do videoclipe "Mãe", de Emicida. Além disso, analisaram-se elementos coloquiais e poéticos presentes na obra, que possibilitam diversas interpretações acerca da luta contra o racismo, da desigualdade vivenciada nas periferias e das negações que, mesmo diante delas, compõem a identidade e a ideologia do sujeito. |
Abstract: | Emicida represents a specific profile of Brazilians, characterized as a young individual from humble origins who faces adversity and has their basic rights denied. However, through introspection into his own history and experiences, he has demonstrated resilience and motivated others in similar situations not only to survive but also to aspire to great achievements and attain success. The central objective of this study is to investigate the constitutiveness of the subject Leandro Roque de Oliveira, known as Emicida, in the context of the music video entitled "Mãe" ("Mother"). Emicida is recognized as a renowned Brazilian rapper, singer, songwriter, entrepreneur, and presenter, whose influence in the national hip-hop scene has been prominent since the 2000s. This research proposes an analytical-descriptive investigation, grounded in a Semiotic-Narrative-Discursive analysis, divided into three segments of Emicida's music video "Mãe". Additionally, colloquial and poetic elements present in the work were analyzed, allowing for various interpretations concerning the struggle against racism, the inequality experienced in the outskirts, and the denials that, even in the face of them, shape the subject's identity and ideology. |
Keywords: | Emicida Emicida Constitutividade Constitutiveness Sujeito Subject Memória Memory Identidade Identity Sentido Meaning Semiótica Semiotics |
Area (s) of CNPq: | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
Quote: | SANTOS, Kamila Cristina de Lima. A constitutividade do sujeito compositor perpassada pela memória, identidade e sentido em "mãe", de Emicida. 2023. 50 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Jornalismo) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2023. |
URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/39177 |
Date of defense: | 21-Jun-2023 |
Appears in Collections: | TCC - Jornalismo |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ConstitutividadeSujeitoCompositor.pdf | TCC | 3.03 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.