Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/39006
Document type: | Dissertação |
Access type: | Acesso Aberto |
Title: | Análise da estrutura educacional e o Ensino de Geografia em tempo de pandemia da COVID-19. |
Alternate title (s): | Analysis of the educational structure and the Teaching of Geography in the time of the COVID-19 pandemic. |
Author: | Soares, Cristiano Araújo |
First Advisor: | Barbosa, Tulio |
First member of the Committee: | Sampaio, Adriany de Ávila Melo |
Second member of the Committee: | Fagiani, Cilson César |
Summary: | A pandemia de COVID-19 teve um impacto significativo nas escolas brasileiras. Ocorreram mudanças significativas na estrutura escolar cotidiano com o fechamento das escolas e a passagem obrigatória do ensino presencial para o ensino remoto. A presente dissertação buscou compreender esse momento de mudanças no cotidiano escolar com suas consequências, uma vez que as escolas fechadas, as aulas foram ministradas remotamente e os alunos foram privados da normalidade do cotidiano escolar. A privação do ensino presencial e da socialização real tiveram consequências quanto ao processo de ensino aprendizagem e trouxeram inúmeros desafios para todo corpo docente, discente e para a família. A análise que realizamos, numa sala de aula do 5º ano do ensino fundamental de uma escola pública de Uberlândia, localizada no Estado de Minas Gerais, permitiram compreender os desafios, os limites e as soluções pedagógicas para aquele momento de pandemia. A pesquisa trouxe contribuições importantes para entendermos os desafios quanto a constatação da perda nos processos de ensino e aprendizagem. A verificação dos problemas oriundos da conjuntura pandêmica para com alunos do ensino fundamental revelou as dificuldades de aprendizagem e a urgência nos processos pedagógicos que tiveram que ser adaptados, sem qualquer preparação ou investimento do Estado, quanto as questões postas pela pandemia. Entendemos que a pandemia de COVID-19 teve um impacto significativo nas escolas e com isso o papel docente foi de grande relevância para superar os desafios pedagógicos e sociais garantindo aos alunos acesso a uma educação que prime qualidade. |
Abstract: | The COVID-19 pandemic has had a significant impact on Brazilian schools. Significant changes occurred in the daily school structure with the closure of schools and the mandatory shift from face-to-face teaching to remote teaching. The present dissertation sought to understand this moment of changes in the school routine with its consequences, since the schools were closed, classes were taught remotely and students were deprived of the normality of the school routine. The deprivation of face-to-face teaching and real socialization had consequences for the teaching and learning process and brought numerous challenges for the entire faculty, students and family. The analysis we carried out, in a classroom of the 5th year of elementary education at a public school in Uberlândia, located in the State of Minas Gerais, allowed us to understand the challenges, limits and pedagogical solutions for that moment of pandemic. The research brought important contributions for us to understand the challenges regarding the verification of the loss in the teaching-learning processes. The verification of the problems arising from the pandemic situation with elementary school students revealed the learning difficulties and the urgency in the pedagogical processes that had to be adapted, without any preparation or investment by the State, regarding the issues posed by the pandemic. We understand that the COVID-19 pandemic had a significant impact on schools and, therefore, the teaching role was of great importance in overcoming pedagogical and social challenges, guaranteeing students access to an education of prime quality. |
Keywords: | Pandemia COVID-19 Educação Geográfica Ensino Fundamental Pandemic Geographical Education Elementary School |
Area (s) of CNPq: | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA::GEOGRAFIA HUMANA |
Subject: | Geografia Ecologia humana - Estudo e ensino COVID-19, Pandemia de, 2020- |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
Program: | Programa de Pós-graduação em Geografia |
Quote: | SOARES, Cristiano Araújo. Análise da estrutura educacional e o Ensino de Geografia em tempo de pandemia da COVID-19. 159 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2023. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2023.270 |
Document identifier: | http://doi.org/10.14393/ufu.di.2023.270 |
URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/39006 |
Date of defense: | 2-Jun-2023 |
Appears in Collections: | DISSERTAÇÃO - Geografia |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
AnáliseEstruturaEducacional.pdf | Análise estrutura educacional | 7.81 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.