Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/38819
Document type: Trabalho de Conclusão de Curso
Access type: Acesso Aberto
Title: História zoológicas: um universo de aprendizagem para quem as escreve e para quem as lê
Alternate title (s): Zoological histories: a universe of learning for those who write them and for those who read them
Author: Martins, Jenyffer Stefany Pereira
First Advisor: Ferreira, Fernanda Helena Nogueira
First member of the Committee: Pereira, Francielle Amâncio
Second member of the Committee: Carvalho, Daniela Franco
Summary: A leitura e estudos interdisciplinares são possibilidades para estimular os estudantes na busca pelo conhecimento e, desta forma o livro paradidático pode ser uma ponte entre diversas áreas do conhecimento, permitindo o exercício da interdisciplinaridade. Nesse sentido, esse trabalho descreve o processo de construção de um livro paradidático ilustrado que poderá contribuir com o Ensino de Ciências, na área zoológica. O livro “Zoo: a viagem inusitada de um cavalo curioso” se mostra um recurso didático facilitador da interdisciplinaridade entre as áreas de ciências, artes, literatura e português. Desta forma, este trabalho tem como objetivo descrever como o livro foi pensado, desenhado e como sua história foi delineada, descrevendo a evolução e aprendizado da autora durante esse processo. Alguns professores da educação básica e da UFU foram consultados para realizarem uma análise das ilustrações e do conteúdo zoológico nele contido, o que certamente colaborou sobremaneira para o resultado obtido. O livro conta a história de um cavalo que vive em um parque de diversões preso a um carrossel que ao conhecer uma borboleta, surge dentro dele uma vontade de ser livre e de ir em busca de se conhecer e de outros animais.
Abstract: Reading and interdisciplinary studies are possibilities to stimulate students in the pursuit of knowledge, and thus the supplementary textbook can serve as a bridge between different areas of knowledge, allowing for the practice of interdisciplinarity. In this sense, this work describes the process of creating an illustrated supplementary textbook that can contribute to the teaching of Science, specifically in the zoological field. The book “Zoo: the unusual journey of a curious horse” proves to be a facilitator of interdisciplinary education, connecting the areas of Science, Arts, Literature, and Portuguese. Therefore, the objective of this work is to describe how the book was conceived, designed, and how its story was outlined, while also depicting the author's evolution and learning throughout this process. Several teachers from basic education and the Federal University of Uberlândia (UFU) were consulted to analyze the illustrations and the zoological content contained within, which undoubtedly greatly contributed to the final outcome. The book tells the story of a horse that lives in an amusement park, tethered to a carousel. Upon meeting a butterfly, a desire to be free and explore oneself and other animals emerges within him.
Keywords: Ensino de ciências
Zoologia
Relações interpessoais
Valores éticos e morais
Zoology
Science education
Interpersonal relationships
Ethical and moral values
Area (s) of CNPq: CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS::ZOOLOGIA
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Uberlândia
Quote: MARTINS, Jenyffer Stefany Pereira. Histórias zoológicas: um universo de aprendizagem para quem as escreve e para quem as lê. 2023. 31 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Biológicas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2023.
URI: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/38819
Date of defense: 20-Jun-2023
Appears in Collections:TCC - Ciências Biológicas (Uberlândia)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
históriazoologicaumuniverso.pdfTCC1.31 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.