Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/37308
ORCID: | http://orcid.org/0000-0002-3873-5294 |
Document type: | Trabalho de Conclusão de Residência |
Access type: | Acesso Embargado |
Title: | Fazendo do fio, costura: o atendimento às vítimas de violência sexual infanto-juvenil no pronto-socorro |
Author: | Ferreira, Luiza Sanchez |
First Advisor: | Pereira, Eliane Regina |
First member of the Committee: | Souza, Tatiana Machiavelli Carmo |
Second member of the Committee: | Oliveira, Luma de |
Summary: | A partir das inquietações vivenciadas pela psicóloga residente inserida no programa de Atenção à Saúde da Criança em um Hospital-Geral, este artigo buscou compartilhar a experiência no atendimento multiprofissional às vítimas de violência sexual infanto-juvenis em um Pronto-Socorro de Pediatria (PS-Ped). Para a composição deste trabalho foi acompanhado um projeto de educação permanente destinada aos profissionais da Psicologia e do Serviço Social e cinco atendimentos realizados no PS-Ped. Foi possível observar que a equipe de saúde encontra desafios e dificuldades no manejo desse atendimento, tendo o espaço de capacitação como importante disparador para o diálogo e construção do atendimento no PS-Ped. Reconhece-se ainda a necessidade da interlocução com diferentes membros da equipe e dos atores da rede de proteção, tendo em vista a complexidade da violência sexual. A Psicologia foi se mostrando essencial para o atendimento infanto-juvenil, ocupando o lugar do entre, tanto para os profissionais, para os serviços da rede e para as vítimas e acompanhantes. Considera-se que a prática uni e multiprofissional no atendimento à violência sexual requer um olhar e uma prática cuidadosa e que ainda está em construção os modos de se fazer a escuta e o cuidado em um PS-Ped. |
Abstract: | Through concerns lived by the intern psychologist who takes part in a program called “Atenção à Saúde da Criança” in a General Hospital, this article aimed to share the experience in the multiprofessional care to children and adolescents who were victims of sexual violence in a Pediatric Emergency Room (PS-Ped). A project in permanent education to professionals from Psychology and Social Work and five sessions of psychological care realized in the PS-Ped helped to compose this report. It was possible to observe that the healthcare team finds challenges and difficulties handling this kind of service, so the opportunity of having training could be seen as an important trigger to promote discussion and construct the PS-Ped caring service. It is also recognisable the necessity of interlocution between different team members and other workers from the protection network, considering the sexual violence complexity. Psychology had been showing to be essential to children and adolescents’ care, as the “among place” to professionals and network services as well as to the victims and their accompanying members. Shall be considered that the uni and multiprofessional practices during sexual violence victims care require a careful look and a diligent practice; and that it is still being constructed the modes of how to listen and take care in a PS-Ped. |
Keywords: | Violência sexual Crianças e adolescentes Pronto-socorro Psicologia |
Area (s) of CNPq: | CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
Quote: | FERREIRA, Luiza Sanchez. Fazendo do fio, costura: o atendimento às vítimas de violência sexual infanto-juvenil no pronto-socorro. 2023. 32 f. Trabalho de Conclusão de Residência (Residência em Ciências da Saúde) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2023. |
URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/37308 |
Date of defense: | 16-Feb-2023 |
Appears in Collections: | TCR - Ciências da Saúde |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
FazendoFioCostura.pdf Until 2025-02-16 | 413.58 kB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
This item is licensed under a Creative Commons License