Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/36989
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Silva, Roberta Caetano | - |
dc.date.accessioned | 2023-02-06T13:00:31Z | - |
dc.date.available | 2023-02-06T13:00:31Z | - |
dc.date.issued | 2023-02-03 | - |
dc.identifier.citation | SILVA, Roberta Caetano. O comportamento brasileiro na pandemia quanto à educação financeira. 2022. 21 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Contábeis) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2023. | pt_BR |
dc.identifier.uri | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/36989 | - |
dc.description.abstract | Financial education is relevant so that individuals can make their own financial decisions. It is related to financial citizenship where the individual has to control their own finances, plan and save money. This article has the general objective of presenting the impacts of the Covid-19 pandemic on Brazilian behavior towards financial citizenship and through changes in the behavior of financial resources. The research is classified as documentary, qualitative and with bibliographical survey. The related study contributes to understanding the factors that influence financial resources during a pandemic. The results indicate, in the comparison of the federative units, that the Federal District is in the first position regarding the Financial Inclusion Index (FII) and the Financial Education Index (FEI). There was a predominance of states in the South and Southeast regions with the best rates, to the detriment of the North region with the states in the last positions, being presented with the impact of covid-19 and demonstrating the financial resources most used by the population during the pandemic. The main contributions of the study were to make it possible to understand the individual's financial education and to learn about the changes in financial resources during the pandemic situation, reporting regional differences and the worsening of the situation in some of the most vulnerable regions. It also showed the importance of quick, assertive government action to reverse, or at least minimize, the global financial calamity that resulted from the pandemic. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Uberlândia | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ | * |
dc.subject | Educação financeira | pt_BR |
dc.subject | Cidadania financeira | pt_BR |
dc.subject | Covid-19 | pt_BR |
dc.title | O comportamento brasileiro na pandemia quanto à educação financeira | pt_BR |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso | pt_BR |
dc.contributor.advisor1 | Queiroz, Lísia de Melo | - |
dc.description.degreename | Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) | pt_BR |
dc.description.resumo | A educação financeira é relevante para que o indivíduo possa tomar suas próprias decisões financeiras. Está relacionada com a cidadania financeira onde o indivíduo tem que fazer o controle de suas próprias finanças, planejar e poupar dinheiro. Este artigo tem o objetivo geral de apresentar quais os impactos da pandemia Covid-19 no comportamento brasileiro perante a cidadania financeira e através das mudanças de comportamento dos recursos financeiros. A pesquisa se classifica como documental, qualitativa e com levantamento bibliográfico. O referente estudo contribui para compreender os fatores que influenciam os recursos financeiros durante uma pandemia. Os resultados apontam, na comparação das unidades da federação, que o Distrito Federal está na primeira posição referente ao Índice de Inclusão Financeira (IIF) e o Índice da Educação Financeira (IEF). Houve predominância dos estados das regiões Sul e Sudeste com os melhores índices, em detrimento da região Norte com os estados nas últimas posições, sendo apresentados com o impacto da covid-19 e demonstrados os recursos financeiros mais utilizados pela população durante a pandemia. As principais contribuições do estudo foi possibilitar o conhecimento da educação financeira do indivíduo e conhecer as mudanças dos recursos financeiros durante a situação pandêmica, relatando as diferenças regionais e a piora nos quadros de algumas regiões mais vulneráveis. Mostrou também a importância de uma rápida ação governamental assertiva para reverter, ou ao menos minimizar, a situação de calamidade financeira mundial que resultou da pandemia. | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.course | Administração | pt_BR |
dc.sizeorduration | 21 | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS | pt_BR |
dc.orcid.putcode | 128218794 | - |
Appears in Collections: | TCC - Ciências Contábeis |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ComportamentoBrasileiroPandemia.pdf | 501.27 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License