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https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/36472
ORCID: | http://orcid.org/0000-0002-1816-3591 |
Document type: | Tese |
Access type: | Acesso Aberto |
Embargo Date: | 2023-08-21 |
Title: | Representações de preceptoras na obra de Mário de Andrade - conto e romance (1923-1944) |
Alternate title (s): | Representations of preceptors in the work of Mário de Andrade - short story and novel (1923-1944) |
Author: | Santana, Marco Antonio de |
First Advisor: | Campos, Raquel Discini de |
First member of the Committee: | Resende, Selmo Haroldo de |
Second member of the Committee: | Schpun, Mônica Raisa |
Third member of the Committee: | Santos, Regma Maria |
Fourth member of the Committee: | Lima, Sandra Cristina Fagundes de |
Summary: | A presente tese tem por objetivo analisar as representações de mulheres preceptoras contidas no romance Amar, verbo intransitivo e no conto póstumo “Atrás da Catedral de Ruão”, de Mário de Andrade, no esforço de compreender o que as respectivas personagens centrais, preceptoras Fräulein e Mademoiselle, têm a revelar por verossimilhança sobre a vida e a condição das mulheres estrangeiras que atuavam como professoras nas casas de famílias ricas paulistanas de 1923 a 1944. Trata-se, portanto, de estudo historiográfico inserido no campo da História da Educação, na dimensão dos historiadores da Cultura (BURKE, 2008; DARNTON, 2010; GINZBURG, 2016), valendo-se da sustentação teórica e do conceito de representação (CHARTIER, 2002) quanto à capacidade crítica ante a história em permitir construções interpretativas. Destacam-se também as contribuições de Bakhtin (2014, 2020), Candido (2019), Ferreira (2020), Sevcenko (2014a) e Volóchinov (2019), para entender que a literatura está enraizada na sociedade em que foi produzida e, por ser elemento cultural e histórico, é passível de transformação em fonte pelos historiadores do presente. Considerando as provocações de um Mário vário para a história da educação, a tese caminhou por trilha interdisciplinar ao indagar quais representações de mulher professora estão presentes nas referidas obras e em que medida elas refletem e refratam a realidade. Assim, verificou-se que a temática educação não-escolarizada, pelo viés de preceptoras estrangeiras, não escapou ao atento olhar do autor modernista que conferiu unidade às duas obras, inclusive em matéria educacional. Se, de um lado, “Ruão” mostra uma professora em decadência, sem identidade, passada, donzela fora do tempo, a carregar o fardo do recalque, a enunciar uma mente perturbada que precisa adular suas alunas da sociedade paulistana como meio de sobrevivência; de outro, Amar revela a alteridade da docência idealizada, mas subvertida em Fräulein, e mostra o desapreço/desconhecimento de parte das elites paulistanas pela educação, reduzida a um caráter ornamental. As mulheres, por sua vez, são expostas como simples objeto, a velhice como fase da insignificância, as normas jurídicas como instrumento de conservar interdições. |
Abstract: | This thesis aims to analyze the representations of women preceptors contained in the novel To Love, Intransitive Verb and in the posthumous short story “Behind Ruão’s Cathedral”, by Mário de Andrade, in an effort to understand what the respective central characters, preceptors Fräulein and Mademoiselle, have to reveal for verisimilitude about the life and condition of foreign women who worked as teachers in the homes of wealthy families in São Paulo from 1923 to 1944. It is, therefore, a historiographical study inserted in the field of History of Education, in the dimension of Culture’s historians (BURKE, 2008; DARNTON, 2010; GINZBURG, 2016), using the theoretical support and the concept of representation (CHARTIER, 2002) regarding the critical capacity towards history to allow interpretive constructions. Also noteworthy are the contributions of Bakhtin (2014, 2020), Candido (2019), Ferreira (2020), Sevcenko (2014a) and Voloshinov (2019), to understand that literature is rooted in the society in which it was produced and, as a cultural and historical element, it is liable to be transformed into a source by historians of the present. Considering the provocations of a plural Mário for the history of education, the thesis followed an interdisciplinary path when asking which representations of women teachers are present in the aforementioned works and to what extent they reflect and refract reality. Thus, it was found that the theme of non-school education, through the bias of foreign tutors, did not escape the attention of the modernist author who gave unity to both works, including in educational matters. If, on the one hand, “Ruão” shows a teacher in decline, without identity, past, a maiden out of time, carrying the burden of repression, enunciating a troubled mind that needs to flatter her students from São Paulo society as a means of survival; On the other hand, “To Love” reveals the alterity of idealized teaching, but subverted in Fräulein, and shows the ignorance on the part of the São Paulo elites regarding education, reduced to an ornamental character. Women, in turn, are exposed as a simple object, old age as a phase of insignificance, legal norms as an instrument to maintain interdictions. |
Keywords: | Amar, verbo intransitivo Atrás da Catedral de Ruão Processo educativo não escolar Preceptoria História da Educação To Love, intransitive verb History of education Behind Ruão’s Cathedral Non-school educational process Preceptorship |
Area (s) of CNPq: | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::HISTORIA DA EDUCACAO |
Subject: | Educação Andrade, Mário de, 1893-1945 - Crítica e interpretação Andrade, Mário de, 1893-1945. Amar, verbo intransitivo - Crítica e interpretação Educação - História Contos brasileiros |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
Program: | Programa de Pós-graduação em Educação |
Quote: | SANTANA, Marco Antonio de. Representações de preceptoras na obra de Mário de Andrade - conto e romance (1923-1944). 2022. 241 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2022. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.te.2022.627 |
Document identifier: | http://doi.org/10.14393/ufu.te.2022.627 |
URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/36472 |
Date of defense: | 17-Nov-2022 |
Appears in Collections: | TESE - Educação |
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