Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/35290
ORCID:  http://orcid.org/0000-0003-1941-1419
Document type: Dissertação
Access type: Acesso Aberto
Title: Arte profana: uma análise de performances que discutem gênero, sexualidade e religião
Alternate title (s): Profane art: an analysis of performances that discuss gender, sexuality and religion
Author: Lima, Mariana Dias Pereira de
First Advisor: Leal, Mara Lúcia
First member of the Committee: Aguiar, Daniella de
Second member of the Committee: Fischer, Stela Regina
Summary: Esta pesquisa apresenta a análise de performances que utilizam objetos e temas religiosos em cena. Ela tem como objeto de estudo as performances O Culto, trabalho de minha autoria, Desenhando com Terços, da artista brasileira Márcia X., e o espetáculo O Evangelho segundo Jesus, Rainha do céu, protagonizado no Brasil pela atriz transexual Renata Carvalho. O objetivo é fazer uma análise crítica dos discursos cristãos/bíblicos a partir das performances, com foco nas questões de gênero e sexualidade, estabelecendo relação com acontecimentos históricos, sociais, políticos, religiosos e jurídicos que envolvem esses temas. Durante o processo de análise, foi possível identificar que essas obras problematizam a religião no viés da profanação, conceito articulado por Agamben (2007), ao ignorar o sentido sagrado e esvaziar o conceito imposto pela religião a esses temas e objetos. Por meio desta perspectiva, a escrita é desenvolvida.
Abstract: This research presents an analysis performances that use objects and religious themes on stage. It has as object of study the performances O Culto, a work of my own authorship, Desenhando com terços, by the Brazilian artist Márcia X., and the show The Gospel according to Jesus, Queen of heaven, starring in Brazil by the transsexual actress Renata Carvalho. Its goal is to make a critical analysis of Christian/Biblical discourses from the performances, focusing on gender and sexuality issues, establishing a relationship with historical, social, political, religious and legal events that involve these themes. During the analysis process, it was possible to identify that these works problematize religion in the bias of desecration, a concept articulated by Agamben (2007), by ignoring the sacred sense and emptying the concept imposed by religion on these themes and objects. Through this perspective, the writing is developed.
Keywords: Performance
Gênero
Sexualidade
Religião
Profanação
Gender
Sexuality
Religion
Desecration
O Culto
Desenhando com Terços
O Evangelho segundo Jesus, Rainha do céu
Teatro
Theater
The Gospel according to Jesus, Queen of heaven
Márcia X.
Renata Carvalho
Performances
Area (s) of CNPq: CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::TEATRO
Subject: Teatro
Artes cênicas
Profanação
Performances
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Uberlândia
Program: Programa de Pós-graduação em Artes Cênicas
Quote: LIMA, Mariana Dias Pereira de. Arte profana: uma análise de performances que discutem gênero, sexualidade e religião. 2022. 119 f. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2022. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2022.259
Document identifier: http://doi.org/10.14393/ufu.di.2022.259
URI: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/35290
Date of defense: 12-May-2022
Appears in Collections:DISSERTAÇÃO - Artes Cênicas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ArteProfanaAnálise.pdf5.46 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons