Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/34994
Document type: Trabalho de Conclusão de Curso
Access type: Acesso Aberto
Title: O processo de (re)escrita nas aulas de língua portuguesa
Alternate title (s): The process of (re)writing in Portuguese language classes
Author: Brito, Rosiely Caroline Gonçalves
First Advisor: Mesquita, Elisete Maria de Carvalho
First member of the Committee: Miranda, Flávia
Second member of the Committee: Silva, Frederico
Summary: Objetivamos, neste estudo, identificar os principais problemas cometidos por estudantes no processo de escrita, para, em seguida, propor estratégias de reescrita textual que possam, efetivamente, contribuir para a melhora da capacidade escritora dos estudantes. Selecionamos, do nosso corpus, e analisamos alguns textos pertencentes ao gênero relato e ao tipo textual dissertativo-argumentativo, produzidos por estudantes matriculados no Ensino Médio de uma escola privada da cidade de Uberlândia-MG e buscamos apoio teórico-metodológico em Serafini (2004), Possenti (2005) e Ruiz (2013). Os resultados apontam que o estudante e os demais outros apresentaram menos dificuldades em produzir o gênero relato do que o tipo textual dissertativo argumentativo. Além disso, percebemos que eles realizam a reescrita, focando, principalmente, na correção dos elementos coesivos e ortográficos, enquanto os aspectos de ordem discursivo-argumentativa ainda são corrigidos de modo superficial.
Abstract: We aim, in this study, to identify the main problems committed by students in the writing process, to then propose textual rewriting strategies that can effectively contribute to the improvement of students' writing ability. We selected, from our corpus, and analyzed some texts belonging to the narrative genre and to the argumentative-essay textual type, produced by students enrolled in high school in a private school in the city of Uberlândia-MG and we sought theoretical-methodological support in Serafini (2004) , Possenti (2005) and Ruiz (2013). The results show that the student and the others had less difficulties in producing the narrative genre than the argumentative essay type. In addition, we noticed that they carry out the rewriting, focusing mainly on the correction of cohesive and orthographic elements, while the discursive-argumentative aspects are still superficially corrected.
Keywords: Escrita
Correção textual
Texto
Ensino
Area (s) of CNPq: CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Uberlândia
Quote: BRITO, Rosiely Caroline Gonçalves. O processo de (re)escrita nas aulas de língua portuguesa. 2022. 57 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Letras) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2022.
URI: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/34994
Date of defense: 4-Mar-2022
Appears in Collections:TCC - Letras: Português e Literaturas de Língua Portuguesa

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
OProcessoDe.pdfTCC757.98 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.