Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/34164
ORCID: | http://orcid.org/0000-0002-5777-3878 |
Document type: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Access type: | Acesso Aberto |
Title: | "Sou um projeto de muitas outras pessoas e meus passos também são os deles": o Rap como instrumento de reflexão sobre o cotidiano |
Alternate title (s): | "I am a project of many other people and my steps are also theirs": Rap as an instrument for reflection on everyday life |
Author: | Tessarin, Pedro Henrique de Oliveira |
First Advisor: | Alves, Isadora de Souza |
First member of the Committee: | Giavara, Eduardo |
Second member of the Committee: | Silva, Camila Maximiano Miranda |
Summary: | Este trabalho cujo tema é o Rap e a consciência crítica do cidadão tem como objetivo compreender o Rap nacional como forma de reflexão sobre a realidade, tendo em vista que a população brasileira periférica, em sua maioria composta por pessoas negras devido a vários processos históricos de exclusão e desumanização foram privados de diversos direitos por parte de um Estado e sociedade excludentes, entre eles o acesso à educação e o direito a reflexão e entendimento de seu próprio ser. Para construção desta pesquisa, os métodos utilizados foram a pesquisa bibliográfica, qualitativa e de opinião. Como instrumento de coleta de dados, foi aplicado um questionário online para compreender a percepção dos sujeitos acerca dos temas abordados neste estudo. Como observado com o desenvolvimento da pesquisa, o Rap é um movimento cultural de protesto realizado pelas e para as classes marginalizadas da sociedade, ele possibilita aos integrantes daquela realidade refletirem sobre sua situação e terem consciência dos seus direitos e deveres. Com a análise dos dados coletados foi possível notar a influência do Rap nacional na vida das pessoas que o escutam, como ele pode se tornar um instrumento de reflexão sobre a realidade e uma ponte para a consciência racial e de classe. |
Abstract: | This article, whose theme is Rap and the critical conscience of the citizen, aims to understand the national Rap as a way of reflecting on reality, considering that the peripheral Brazilian population, which is mostly composed by black people, due to various historical processes of exclusion and dehumanization were deprived of several rights by an excluding State and society, including access to education and the right to reflection and understanding of their own being. For the preparation of this work, the methods used were bibliographic, qualitative and opinion research using an online questionnaire as an instrument to form a solid theoretical basis for the reflections present in the research. Taking into account that Rap is a cultural protest movement, carried out by the marginalized classes of society, it enables members of that reality to reflect on their situation and become aware of their rights and duties. With the analysis of the collected data, it was possible to notice the influence of national Rap in the lives of people who listen to it, how it can become an instrument of reflection on reality and a bridge to class consciousness. |
Keywords: | Serviço social Rap Hip-Hop Racismo Racism Consciência Conscience Social service |
Area (s) of CNPq: | CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::SERVICO SOCIAL |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
Quote: | TESSARIN, Pedro Henrique de Oliveira. “Sou um projeto de muitas outras pessoas e meu passos também são os deles”: o Rap como instrumento de reflexão sobre o cotidiano. 2021. 66 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Serviço Social) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2022. |
URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/34164 |
Date of defense: | 28-Oct-2022 |
Appears in Collections: | TCC - Serviço Social (Ituiutaba / Pontal) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
SouUmProjeto.pdf | TCC | 692.05 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.