Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/33594
Document type: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Access type: | Acesso Aberto Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States |
Title: | Alfabetização em tempos de pandemia - desafios e possibilidades |
Alternate title (s): | Literacy in times of pandemic - challenges and possibilities |
Author: | Silva, Kyara Karolyne Ferreira da |
First Advisor: | Miranda, Maria Irene |
First member of the Committee: | não se aplica |
Second member of the Committee: | não se aplica |
Summary: | Este trabalho de conclusão de curso tem como objetivo analisar os desafios do processo de alfabetização durante a pandemia. Observa-se que o significado de alfabetização passou por vários estágios históricos até alcançar a forma atual, marcada principalmente pelas contribuições do construtivismo sobre a concepção de criança e dos métodos de ensino, primando pela influência da subjetividade do aluno no processo construção do conhecimento, descentralizando a figura do professor. Uma das grandes pensadoras responsáveis pela mudança de paradigma na alfabetização foi a psicóloga Emília Ferreiro, discípula de Piaget, e uma das principais propagadoras do construtivismo na América Latina. Assim, através das considerações de Ferreiro sobre os processos de alfabetização foram tecidos alguns apontamentos sobre como o professor e a escola podem se aproximar dos seus alunos e da comunidade escolar, tornando o ensino mais significativo para as crianças. Visto que a pandemia afastou os alunos do espaço físico da escola, é necessário repensar as práticas e metodologias de ensino para alcançar as crianças e fazer a escola presente mesmo à distância, impedindo ao máximo os efeitos negativos do período de quarentena por meio do diálogo e de uma prática construtivista. |
Abstract: | This course conclusion work aims to analyze the challenges of the process of literacy during the pandemic. It is observed that the meaning of literacy it went through several historical stages until reaching its current form, mainly marked by the contributions of constructivism on the conception of children and the methods of teaching, focusing on the influence of the student's subjectivity in the process of construction of the knowledge, decentralizing the figure of the teacher. one of the great thinkers responsible for the paradigm shift in literacy was the psychologist Emília Ferreiro, disciple of Piaget, and one of the main propagators of constructivism in Latin America. Thus, through Ferreiro's considerations about the processes of literacy, some notes were made about how the teacher and the school can get closer to their students and the school community, making teaching more meaningful to children. Since the pandemic drove students away from physical space of school, it is necessary to rethink teaching practices and methodologies to achieve the children and make the school present even at a distance, preventing the effects as much as possible. negative effects of the quarantine period through dialogue and a constructivist practice. |
Keywords: | Alfabetização Pandemia Professor Aluno |
Area (s) of CNPq: | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
Quote: | SILVA, Kyara Karolyne Ferreira da. Alfabetização em tempos de pandemia: desafios e possibilidades. 2021. 32 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia EaD) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021. |
URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/33594 |
Date of defense: | 25-Nov-2021 |
Appears in Collections: | TCC - Pedagogia (EaD) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
AlfabetizaçãoTemposPandemia.pdf | 658.63 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License