Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/33482
ORCID:  http://orcid.org/0000-0002-0997-0754
Document type: Trabalho de Conclusão de Curso
Access type: Acesso Aberto
Title: Mídias, consumismo e infância: diálogos e reflexões
Alternate title (s): Media, consumerism and childhood: dialogues and reflections
Author: Carmo, Renata de Oliveira Souza
First Advisor: Silva, Fernanda Duarte Araújo
First member of the Committee: Gonçalves, Glaucia Signorelli de Queiroz
Second member of the Committee: Miyoshi, Simone Cléa dos Santos
Summary: Este trabalho de conclusão de curso aborda o consumismo na infância a partir da influência das mídias sobre as crianças do tempo presente. Objetiva colaborar com práticas educativas que ensinem as crianças a ler criticamente textos publicitários veiculados pelas mídias. Trata-se de um estudo de natureza qualitativa em que foram utilizados, como procedimentos metodológicos, o memorial, forma de narrativa em que a história de vida do professor contribui com seu desenvolvimento profissional, e a pesquisa bibliográfica, levantamento sintético e analítico de publicações científicas associadas ao tema do estudo. Aponta que os veículos de comunicação de massa vêm influenciando as infâncias que, cerceadas do convívio social com seus familiares e seus pares devido ao estilo de vida contemporâneo, estão cada vez mais suscetíveis ao discurso consumista alardeado pela indústria cultural, o que impacta seu desenvolvimento biopsicossocial. Conclui que o ensino da leitura de textos midiáticos na escola pode fomentar a criticidade das crianças, contribuindo para práticas de consumo mais conscientes nos planos individual e coletivo.
Abstract: This undergraduate thesis approaches consumerism in childhood under media influence over children of the present time. It aims to collaborate on educational practices that teach infants to critically read advertising texts broadcast by the media. It is a qualitative study in which have been used, as methodological procedures, the memorial, form of narrative in which the teacher´s life story contributes to their professional development, and the bibliographic research, synthetic and analytical survey of scientific publications associated with the study theme. It points that mass communication has been influencing childhoods that, restricted from social interaction with their families and peers due to the contemporary lifestyle, are increasingly susceptible to the consumerist discourse vaunted by the culture industry, impacting their biopsychosocial development. It concludes that teaching how to read media texts at school can foment children´s criticality, contributing to more conscious consumption practices at both individual and collective levels.
Keywords: Indústria cultural
Culture industry
Consumismo infantil
Child consumerism
Leitura midiática
Media reading
Area (s) of CNPq: CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Uberlândia
Quote: CARMO, Renata de Oliveira Souza. Mídias, consumismo e infância: diálogos e reflexões. 2021. 28 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021.
URI: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/33482
Date of defense: 12-Nov-2021
Appears in Collections:TCC - Pedagogia (EaD)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MidiasConsumismoInfancia.pdfTCC375.63 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.