Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/32547
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Wai, Alex Man Kar | - |
dc.date.accessioned | 2021-08-02T20:24:05Z | - |
dc.date.available | 2021-08-02T20:24:05Z | - |
dc.date.issued | 2021-06-16 | - |
dc.identifier.citation | WAI, Alex Man Kar. Bancarização e educação financeira dos jovens universitários de Uberlândia. 2021. 66 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Gestão da Informação) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021. | pt_BR |
dc.identifier.uri | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/32547 | - |
dc.description.abstract | Many of the data and studies published about bankarization in the country refer to the increase in bank accounts, especially young people. However, if a population does not have knowledge about these financial products, it cannot be said to be banked. The objective of this study was to identify the level of banking and financial education of university students in Uberlândia. As specific objectives, it was intended to list and analyze the profile of university students; identify the main motivations for banking and obtaining credit and check their level of financial education. As for the methodological procedures, 385 questionnaires were applied to university students in Uberlândia. The treatment of the data obtained was done with multivariate analysis techniques, such as Factor Analysis and Cluster Analysis, using descriptive statistics, Mann-Whitney test, Kruskal-Wallis test and Spearman correlation analysis. The respondents showed an excellent level of financial inclusion for most variables and most of the sample reached the average of correct answers on the scale, however this is not a result that indicates a high level of financial education. The research identified, however, that students with higher levels of financial inclusion have a higher level of financial education. The cluster analysis with a solution of three groupings showed that the bankarization scale factors that had the greatest contribution in the formation of groups were "Access to credit and payment" and "Account use" and the one that contributed the least was "Access to Investments”. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Uberlândia | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.rights | Attribution-NoDerivs 3.0 United States | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/us/ | * |
dc.subject | Educação financeira | pt_BR |
dc.subject | Bancarização | pt_BR |
dc.subject | Jovens universitários | pt_BR |
dc.title | Bancarização e educação financeira dos jovens universitários de Uberlândia | pt_BR |
dc.title.alternative | Banking and financial education of young people from Federal University of Uberlândia | pt_BR |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso | pt_BR |
dc.contributor.advisor1 | Araújo, Aracy Alves de | - |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/5970543576086184 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Borsatto, Jaluza Maria Lima Silva | - |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/5710842485028033 | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Tizziotti, Catarine Palmieri Pitangui | - |
dc.contributor.referee2Lattes | http://lattes.cnpq.br/3152547234021638 | pt_BR |
dc.description.degreename | Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) | pt_BR |
dc.description.resumo | Muitos dos dados e estudos divulgados acerca da bancarização no país se referem ao aumento de contas bancárias, em especial jovens. Entretanto, se uma população não possuir conhecimento acerca desses produtos financeiros ela não pode ser dita como bancarizada. Objetivou-se com este estudo identificar o nível de bancarização e educação financeira dos universitários de Uberlândia. Como objetivos específicos, pretendeu-se elencar e analisar o perfil dos universitários; identificar as principais motivações para bancarização e obtenção de crédito e verificar seu nível de educação financeira. Quanto aos procedimentos metodológicos, foram aplicados 385 questionários para estudantes universitários de Uberlândia. O tratamento dos dados obtidos foi feito com técnicas de análise multivariada, como Análise Fatorial e Análise de Conglomerados, usando estatística descritiva, teste de Mann-Whitney, teste de Kruskal-Wallis e análise da correlação de Spearman. Os respondentes apresentaram ótimo nível de inclusão financeira para a maior parte das variáveis e a maioria da amostra atingiu a média de respostas corretas da escala, todavia este não é um resultado que indica nível de educação financeira alta. A pesquisa identificou, entretanto, que estudantes com maiores níveis de inclusão financeira possuem maior nível de educação financeira. A análise de cluster com solução de três agrupamentos apontou que os fatores da escala de bancarização que apresentaram maior contribuição na formação de grupos foram “Acesso a crédito e pagamento” e “Uso da conta” e a que menos contribuiu foi a de “Acesso a Investimentos”. | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.course | Gestão da Informação | pt_BR |
dc.sizeorduration | 66 | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::CIENCIA DA INFORMACAO | pt_BR |
Appears in Collections: | TCC - Gestão da Informação |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
BancarizaçãoEducaçãoFinanceira.pdf | 1.04 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License