Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/32396
Document type: | Tese |
Access type: | Acesso Aberto |
Title: | Minha experiência com aspectos culturais nas aulas de língua inglesa: connecting classrooms Brasil-Índia |
Alternate title (s): | My experience with cultural aspects in English language teaching: Brazil-India connecting classrooms |
Author: | Ferreira, Geralda dos Santos |
First Advisor: | Mello, Dilma Maria de |
First member of the Committee: | Tagata, William Mineo |
Second member of the Committee: | Ribas, Fernanda Costa |
Third member of the Committee: | Maciel, Ruberval Franco |
Fourth member of the Committee: | Bengezen, Viviane Cabral |
Summary: | Nas aulas de língua inglesa do ensino fundamental, do ensino médio e da faculdade, como aluna, vivenciei experiências com aspectos culturais da Inglaterra. Foi nesse período que o meu interesse por esse país despertou. Mais tarde, como professora de língua inglesa, assumi uma prática que privilegiava a suposta cultura inglesa nas aulas, sem criar condições para que os alunos pudessem discutir aspectos culturais relacionados a outros países nos quais a língua inglesa era/é utilizada. Considerando as experiências que vivenciei como aluna e professora nas aulas de língua inglesa, algumas questões me intrigaram, tais como: Por que eu considerava os aspectos culturais da Inglaterra mais interessantes do que os do Brasil? Quais as implicações de eu não problematizar aspectos culturais em uma aula de língua inglesa? Por que como professora de língua inglesa eu reproduzi as aulas que vivenciei no ensino médio e no curso de Letras? Tendo em vista essas e outras indagações, tive como objetivo em minha pesquisa vivenciar e analisar uma experiência de ensino de língua inglesa por meio de uma parceria entre discentes brasileiros e indianos, via plataforma Connecting Classrooms. Mais especificamente, procuro analisar narrativamente minha experiência como professora colaboradora na busca por romper com a história quase sempre dominante do ensino de língua inglesa tendo a Inglaterra como modelo. Esta tese tem a abordagem teórico- metodológica da pesquisa narrativa (CLANDININ; CONNELLY, 2000, 2015). O contexto de minha pesquisa foi uma escola pública localizada no Triângulo Mineiro. Utilizei a plataforma Connecting Classrooms para encontrar a escola na Índia com a qual desenvolvemos um projeto sobre esportes. Ao compor sentidos, discuto a minha experiência ao longo do desenvolvimento de um projeto por meio do Connecting Classrooms e a necessidade de romper com algumas histórias que me constituíam como professora de língua inglesa. Somente a partir dessa reflexão tive condições de repensar minha postura durante a pesquisa e prospectar experiências diferentes no futuro. |
Abstract: | In the English language classes of elementary school, high school and college, as a student, I had experiences with cultural aspects of England. It was during that period that my interest in that country aroused. Later, as an English language teacher, I took up a practice that privileged the so-called English culture in class, without creating conditions for students to discuss cultural aspects related to other countries in which the English language was / is used. Considering the experiences that I lived as a student and teacher in English classes, some questions intrigued me, such as: Why did I consider the cultural aspects of England more interesting than those of Brazil? What are the implications of not problematizing cultural aspects in an English language class? Why, as an English language teacher, did I reproduce the classes I experienced in high school and in the Language graduation course? In view of these and other questions, my research aimed to experience and analyze an English language teaching experience through a partnership between Brazilian and Indian students, via the Connecting classroom platform. More specifically, I seek to analyze narratively my experience as a collaborating teacher in the quest to break with the almost always dominant history of English language teaching with England as a model. This thesis has a theoretical-methodological approach to narrative inquiry (CLANDININ; CONNELLY, 2000, 2015). The context of my research was a public school located in the state of Minas Gerais. I used the Connecting Classrooms platform to find the school in India with which we developed a sports project. When composing meanings, I discuss my experience throughout the development of a project through Connecting Classrooms and the need to break with some stories that constituted me as an English language teacher. Only from this reflection was I able to rethink my posture during the research and to prospect different experiences in the future. |
Keywords: | Ensino de Língua inglesa English language teaching Pesquisa narrativa Narrative inquiry Aspectos culturais Cultural aspects Preconceito Prejudice Estereótipos. Stereotypes Linguística Linguistics |
Area (s) of CNPq: | CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES |
Subject: | Língua inglesa - Estudo e ensino - Falantes estrangeiros |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
Program: | Programa de Pós-graduação em Estudos Linguísticos |
Quote: | FERREIRA, Geralda dos Santos. Minha experiência com aspectos culturais nas aulas de língua inglesa: connecting classrooms Brasil-Índia. 2021. 179 f. Tese (Doutorado em Estudos Linguísticos) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.te.2021.5509 |
Document identifier: | http://doi.org/10.14393/ufu.te.2021.5509 |
URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/32396 |
Date of defense: | 22-Feb-2021 |
Appears in Collections: | TESE - Estudos Linguísticos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
MinhaExperienciaAspectos.pdf | Dissertação ou Tese | 3.07 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License