Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/32167
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Resende, Franciele Ferreira | - |
dc.date.accessioned | 2021-06-24T14:11:57Z | - |
dc.date.available | 2021-06-24T14:11:57Z | - |
dc.date.issued | 2021-06-17 | - |
dc.identifier.citation | RESENDE, Franciele Ferreira. Cheerleading e motivação: um estudo com equipes universitárias brasileiras. 2021. 53 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Educação Física) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021. | pt_BR |
dc.identifier.uri | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/32167 | - |
dc.description.abstract | This study aimed to identify the reasons that lead university students to practice cheerleading. We sought to map the socio-demographic profile of these students; identify the factors that led them to integrate and what leads them to remain in the team; and assess the main difficulties faced by these students and their teams. For data collection, the following were used: sociodemographic questionnaire; Participation Motivation Questionnaire; questionnaire with discursive questions. The study included 100 student-athletes, 77 women and 23 men, aged between 18 and 27 years old. The results showed that the main factor that drives these students to practice the sport is the search for “technical competence”; and what led them to join a team was their “passion / admiration” for the sport. The maintenance of the team is motivated by the "bond" with other members; and the main difficulties encountered by students and teams are "financial problems". From the moment they join a team, the motivations of these students become much more intrinsic than extrinsic. The search for technical competence and skills improvement are confronted by financial problems, which can contribute to the athletes' demotivation. Although the “bond with the team” is appointed as the main motivational factor for staying on the team, the affiliation factor was not very expressive. Conclusion: from the moment onwards, students become part of a team, the motivations of students turn to the technical development of the sport, not restricted to subjective aspects. | pt_BR |
dc.description.sponsorship | Pesquisa sem auxílio de agências de fomento | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Uberlândia | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ | * |
dc.subject | Cheerleading | pt_BR |
dc.subject | Esporte universitário | pt_BR |
dc.subject | Motivação | pt_BR |
dc.title | Cheerleading e motivação: um estudo com equipes universitárias brasileiras | pt_BR |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso | pt_BR |
dc.contributor.advisor1 | Nunes, Sérgio Inácio | - |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/9562169347266284 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Bitter, Sigrid | - |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/3525441527450254 | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Silva , Luiz Carlos Avelino da | - |
dc.contributor.referee2Lattes | http://lattes.cnpq.br/8679228167054333 | pt_BR |
dc.description.degreename | Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) | pt_BR |
dc.description.resumo | Este estudo objetiva identificar os motivos que levam estudantes universitários a praticarem cheerleading. Para tanto, buscou-se mapear o perfil sociodemográfico desses estudantes; identificar os fatores que os levaram a integrar e o que os leva a permanecer na equipe; e avaliar as principais dificuldades enfrentadas por esses alunos e por suas equipes. Para a coleta de dados foram utilizados: questionário sociodemográfico; Participation Motivation Questionnaire; questionário com questões discursivas. Participaram do estudo 100 estudantesatletas, 77 mulheres e 23 homens, com idades entre 18 e 27 anos. Os resultados demonstraram que os principais fatores que levaram esses estudantes à prática do esporte é a busca por “competência técnica”; e o que os levou a integrar uma equipe foi a “paixão/admiração” pelo esporte. A manutenção na equipe é motivada pelo “vínculo com a equipe”; e as principais dificuldades encontradas por estudantes e equipes são “problemas financeiros”. A busca por competência técnica e melhora de habilidades são confrontadas por problemas financeiros, o que pode contribuir para a desmotivação dos atletas. Embora o “vínculo com a equipe” seja apontado como principal fator motivacional de permanência na equipe, o fator afiliação não possuiu grande expressividade. Conclusão: a partir do momento passam a integrar uma equipe as motivações dos estudantes se voltam para o desenvolvimento técnico do esporte, não se restringindo a aspectos subjetivos. | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.course | Educação Física | pt_BR |
dc.sizeorduration | 53 | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::OUTROS | pt_BR |
dc.orcid.putcode | 96060948 | - |
Appears in Collections: | TCC - Educação Física |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
CheerleadingMotivaçãoEstudo.pdf | 1.35 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License