Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/31473
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorFerreira, Nathália Martins-
dc.date.accessioned2021-03-23T11:18:04Z-
dc.date.available2021-03-23T11:18:04Z-
dc.date.issued2021-03-05-
dc.identifier.citationFERREIRA, Nathália Martins. Educação Financeira no livro de matemática dos anos finais do ensino fundamental. 2021. 94 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2021.32pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufu.br/handle/123456789/31473-
dc.description.abstractFinancial resources have always been of outstanding importance in the lives of individuals; at present the influence of the "currency" has been enhanced by socially assumed values, and the need for attitudes that mitigate the impacts of indebtedness arises. Awareness and knowledge are indispensable tools to mitigate the impacts of difficulty in owning and managing financial resources. Financial Education (FE) assists in the well-being of people, avoids staggering debts and ensures a quieter life, as well as allowing strategies of economic and social domination to be recognized. This work presented an analysis of a collection of the National Educational Book Program (PNLD) 2020, aiming to understand how the contents that work Financial Education are presented in the Final Years of Elementary Education. In this way the qualitative approach was used, through the Content Analysis, where were investigated the activities of RF that were inserted in the collection "The conquest of Mathematics." The Analysis of this collection has made it possible to identify some important features of the activities. The contents are worked in an aroused way, without reflection of the concepts addressed in the few pages of each volume working the RU. Critical Financial Education is not only to present content to students, but also to encourage them to apply it on a daily basis and to be citizens who care about natural resources that are limited and that there is no sustainable development.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Uberlândiapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação Financeirapt_BR
dc.subjectFinancial Educationpt_BR
dc.subjectEducação Financeira Críticapt_BR
dc.subjectCritical Financial Educationpt_BR
dc.subjectConscientizaçãopt_BR
dc.subjectAwarenesspt_BR
dc.subjectLivro didáticopt_BR
dc.subjectTextbookpt_BR
dc.titleEducação Financeira no livro didático de matemática dos anos finais do ensino fundamentalpt_BR
dc.title.alternativefinancial education in the math textbook of the final years of elementary schoolpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.contributor.advisor1Ustra, Sandro Rogério Vargas-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9632550703149729pt_BR
dc.contributor.referee1Bonotto, Danusa de Lara-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2301644533045994pt_BR
dc.contributor.referee2Matos, Fabiana Fiorezi de Marco-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/3302431723262783pt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/7915145020671655pt_BR
dc.description.degreenameDissertação (Mestrado)pt_BR
dc.description.resumoOs recursos financeiros sempre tiveram destaque na vida dos indivíduos. Na atualidade a influência da “moeda” foi potencializada pelos valores assumidos socialmente, surgindo a necessidade de atitudes que amenizem os impactos do endividamento. A conscientização e o conhecimento são ferramentas indispensáveis para amenizar os impactos da dificuldade em possuir e gerir recursos financeiros. A Educação Financeira (EF) auxilia no bem-estar das pessoas, evita dívidas estrondosas e garante uma vida mais tranquila, além de permitir que se reconheçam estratégias de dominação econômica e social. Este trabalho apresentou uma análise de uma coleção do Programa Nacional do Livro Didático (PNLD) 2020, objetivando compreender como os conteúdos que trabalham a Educação Financeira são apresentados nos anos finais do Ensino Fundamental. Dessa forma, foi utilizada a abordagem qualitativa, através da Análise de Conteúdos, na qual foram investigadas as atividades de EF que estavam inseridas na coleção “A conquista da Matemática”. A análise dessa coleção permitiu identificar algumas importantes características das atividades. Os conteúdos são trabalhados de forma sucinta, sem a reflexão dos conceitos abordados nas poucas páginas de cada volume que trabalham a EF. A Educação Financeira Crítica não significa apenas apresentar os conteúdos aos alunos, mas também incentivá-los a utilizar esses conteúdos no dia a dia e a serem cidadãos que se preocupam com os recursos naturais – que são limitados – e com o desenvolvimento sustentável.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Educaçãopt_BR
dc.sizeorduration94pt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::ECONOMIA DA EDUCACAOpt_BR
dc.identifier.doihttp://doi.org/10.14393/ufu.di.2021.32pt_BR
dc.orcid.putcode91120147-
dc.crossref.doibatchided6260e4-e516-4855-8ba9-4feb54b70249-
dc.subject.autorizadoEducação financeirapt_BR
dc.subject.autorizadoLivros didáticospt_BR
dc.subject.autorizadoMatemática (Ensino fundamental)pt_BR
Appears in Collections:DISSERTAÇÃO - Educação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
EducacaoFinanceiraLivroDi.pdfDissertação2.23 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.