Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/30346
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Vieira, Carlos Roberto | - |
dc.date.accessioned | 2020-11-11T18:45:11Z | - |
dc.date.available | 2020-11-11T18:45:11Z | - |
dc.date.issued | 1995 | - |
dc.identifier.citation | VIEIRA, Carlos Roberto. O papel do professor nos anos 80: uma análise a partir da reflexão de Florestan Fernandes. 1995. 143 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.1995.17. | pt_BR |
dc.identifier.uri | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/30346 | - |
dc.description.abstract | This study aims to understand the formation and the role of the teacher, in his theory and practice, as an intellectual within his field of work, and to see how the interference of this practice can contribute to the transformation of society. For this, we used the discourse addressed in the specific works on education, by the intellectual and politician Florestan Fernandes, as well as the Gramscian studies on hegemony, the organic intellectual and the philosophy of praxis. The 1980s was considered mainly due to the effervescence of the changes that occurred in the historical context, in economic, social and political terms, at that time, both at the international and national levels. In this perspective, therefore, we sought to discuss and rethink about teacher training courses, as intellectuals and researchers. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Uberlândia | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ | * |
dc.subject | Anos 80 | pt_BR |
dc.subject | Professor | pt_BR |
dc.subject | Florestan Fernandes | pt_BR |
dc.subject | The 80s | pt_BR |
dc.subject | Teacher | pt_BR |
dc.title | O papel do professor nos anos 80: uma análise a partir da reflexão de Florestan Fernandes | pt_BR |
dc.title.alternative | The role of the teacher in the 1980s: an analysis based on the reflection of Florestan Fernandes | pt_BR |
dc.type | Dissertação | pt_BR |
dc.contributor.advisor1 | Oliveira, Fernando Antonio Leite de | - |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/6959872981964065 | pt_BR |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/0113186878698129 | pt_BR |
dc.description.degreename | Dissertação (Mestrado) | pt_BR |
dc.description.resumo | Este estudo objetiva buscar compreender a formação e o papel do professor, em sua teoria e prática, enquanto intelectual dentro de seu campo de trabalho, e verificar como a interferência dessa prática pode contribuir para a transformação da sociedade. Para isso, recorreu-se ao discurso abordado nas obras específicas sobre educação, do intelectual e político Florestan Fernandes, como também aos estudos gramscianos sobre a hegemonia, o intelectual orgânico e a filosofia da práxis. Considerou-se, principalmente, a década de 80 devido à efervescência das mudanças ocorridas no contexto histórico, em termos econômicos, sociais e políticos, daquele momento, tanto a nível internacional como nacional. Nessa perspectiva, portanto, buscou-se discutir e repensar sobre os cursos formadores de professores, enquanto intelectuais e pesquisadores. | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Pós-graduação em Educação | pt_BR |
dc.sizeorduration | 143 | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | pt_BR |
dc.identifier.doi | http://doi.org/10.14393/ufu.di.1995.17 | pt_BR |
dc.crossref.doibatchid | cfd16302-ee2f-45f4-9ec7-dc0f71f78fb9 | - |
Appears in Collections: | DISSERTAÇÃO - Educação |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
PapelProfessorAnos.pdf | Dissertação | 5.13 MB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License