Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/29621
Document type: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Access type: | Acesso Aberto |
Embargo Date: | 2022-07-22 |
Title: | Estratégias de prevenção do suicídio em adolescentes nas escolas: revisão integrativa |
Author: | Vieira, Carolina Pereira |
First Advisor: | Zago, Karine Santana de Azevedo |
First member of the Committee: | Silva, Mônica Rodrigues da |
Second member of the Committee: | Gomes, Fabiola Alves |
Summary: | INTRODUÇÃO: A adolescência é marcada por grandes mudanças físicas e psicossociais gerando desafios em relação à construção de sua personalidade, como também, inserção em novos papéis sociais, assim, a saúde mental desse público demanda atenção com intuito de evitar transtornos mentais que possam acarretar em suicídio. O ambiente escolar é considerado um local promissor para abordar tais temas, uma vez que auxilia na formação da identidade social. OBJETIVO: Analisar as estratégias de prevenção de suicídio de adolescentes no ambiente escolar. METODOLOGIA: Trata-se de uma revisão integrativa Para busca dos artigos foram selecionados artigos publicados em português, inglês e espanhol, disponíveis na íntegra no formato on-line, publicados nos últimos cinco anos no Portal da Biblioteca Virtual em Saúde (BVS), PubMed e Scielo, com intuito de responder a seguinte questão norteadora: quais estratégias de prevenção e proteção do suicídio têm sido desenvolvidas nas escolas? RESULTADOS: Após as buscas nas bases de dados, foram selecionados 13 artigos os quais respondiam à questão que norteava este trabalho foram analisados, apresentados e discutidos de acordo com o tema proposto. DISCUSSÃO: Foram emersas as seguintes categorias após leitura minuciosa e análises das estratégias: a promoção da saúde mental, prevenção e pósvenção do suicídio; triagem e a identificação do risco de suicídio; rede de saúde e a escola; a eficácia e a efetividade das estratégias de prevenção; todas discutidas à luz de referencial científico. CONCLUSÃO: Todas as ações de prevenção do suicídio citadas nesse estudo estão relacionadas à reestruturação cognitiva, fortalecimento da rede de apoio e do conhecimento sobre o tema. Algumas intervenções não priorizaram e fomentaram ações de encaminhamento por meio de uma rede de saúde articulada, contudo, todas as ações tiveram redução dos níveis de risco para suicídio estatisticamente significativo. |
Abstract: | INTRODUCTION: Adolescence is marked by major physical and psychosocial changes, generating challenges in relation to the construction of its personality, as well as insertion in new social roles, thus, the mental health of this public demands attention in order to avoid mental disorders that may result in suicide. The school environment is considered a promising place to address such topics, as it helps in the formation of social identity. OBJECTIVE: To analyze adolescent suicide prevention strategies in the school environment that have the best efficacy and effectiveness available in the literature. METHODOLOGY: This is an integrative review developed through six phases described by Ganong. Articles published in Portuguese, English and Spanish, available in full in online format, published in the last five years on the Portal of the Virtual Health Library (VHL), PubMed and Scielo, were selected in order to answer the following guiding question: what suicide prevention and protection strategies have been developed in schools? RESULTS: After searching the databases, 13 articles were selected, which answered the question that guided this study, were analyzed, presented and discussed according to the proposed theme. DISCUSSION: The following categories emerged after thorough reading and analysis of the strategies: awareness, competence and suicide prevention; screening and identification of suicide risk; health network and the school; the effectiveness and effectiveness of prevention strategies; all discussed in the light of a scientific framework. CONCLUSION: All the suicide prevention actions mentioned in this study are related to cognitive restructuring, strengthening the support network and the knowledge on the subject. Some interventions did not prioritize and encourage referral actions through an articulated health network, however, all actions had a statistically significant reduction in risk levels for suicide. |
Keywords: | Adolescente Escolas Suicídio Prevenção |
Area (s) of CNPq: | CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::ENFERMAGEM::ENFERMAGEM PSIQUIATRICA |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
Quote: | VIEIRA, Carolina Pereira. Estratégias de prevenção do suicídio em adolescentes nas escolas: revisão integrativa. 2020. 46 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Enfermagem) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020. |
URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/29621 |
Date of defense: | 22-Jul-2020 |
Appears in Collections: | TCC - Enfermagem |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
EstratégiasPrevençãoSuicídio.pdf | 366.2 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.